En ung kvinde går på gaden med en stor taske over armen. Pludselig bevæger tasken sig. Og en lillebitte hund stikker hovedet frem under armen på den unge kvinde.
Dette billede bliver mere og mere udbredt på de danske gader. Danskerne er vilde med bittesmå hunde, der let kan puttes i en taske.
»Vi mærker en stigning i interessen for miniaturehunde som chihuahua, mops, fransk bulldog og papillon,« fortæller adfærdskonsulent i Dansk Kennel Klub, Lise Lotte Christensen.
I 2002 blev der herhjemme registreret 42 nye hundehvalpe af racen chihuahua. Sidste år var dette tal fordoblet til 88. En anden minihund af racen mops steg fra 72 registrerede i 2002 til 112 i 2005. I samme periode steg importen af denne race fra 9 registrerede hvalpe til 17.
Og ligesom filmen ?Lassie? gjorde collien eftertragtet; flere anskaffede sig en dalmatiner efter filmatiseringen af ?101 Dalmatinere?, og Tom Hanks og hund gjorde racen Dogue de bordeaux populær, stammer modedillen med små hunde også fra de kendtes verden, hvor en blond hotelarving ofte optræder med sin chihuahua.
»Det er helt klart på grund af Paris Hilton. Hun har nærmest ikke været til en premiere uden sin hund. Vi henter inspiration fra bladene; det kan være svært at få filmrollen, men så kan vi måske få det som til filmpremieren,« siger Lise Lotte Christensen.
Også projektleder på hunde og katte hos Dyrenes Beskyttelse, Lotte Brink, mener, at de små hunderacer er in på grund af idoler fra bladene:
»Det er in at købe racehunde, for så er man unik. I disse egocentrerede tider bliver hundene en del af det, og de er med til at afspejle vores identitet,« siger Lotte Brink.
I Danmark findes omkring 550.000 hunde, og de mest populære er stadig kendte familiehunde som labrador og schæferhunde. Men for nogle er de små hunde blevet et statussymbol.
»Folk er mere villige til at betale for at få ordnet hund: blive vasket og børstet, få klippet negle, renset ører og så videre. Bare den har det godt,« siger næstformand i Landsforeningen for hundesoignering, Erik Laub.
Adfærdskonsulent i Dansk Kennel Klub, Lise Lotte Christensen, advarer mod at bruge de små hunde som pyntegenstande.
»De små hunde i tasker under armen bliver en form for tilbehør. Man køber alt lige fra et lækkert halsbånd med Swarovski til et tæppe fra Louis Vuitton. Men man skal huske ikke at overføre sine egne behov til hundens. Den kan ikke værdsætte, at vi har haft overarbejde fire dage om ugen for at få råd til et Louis Vuitton halsbånd. Den tager ikke skade af en smart frakke eller et smart halsbånd, bare den får lov til at rulle sig i pindsvinelort, hvis den har lyst,« siger hun.
Dansk Kennel Klub advarer mod, at særligt unge piger bliver træt af hundene:
»Plateauskoene var et hit for nogle år siden, men de er røget tilbage i skabet. Hvis man så går hen - ligesom man kan blive det af andet tilbehør - og bliver træt af hunden, er det jo kedeligt, når den let kan gå hen og blive mellem 16 og 18 år gammel,« siger hun.
De små hunde er langtfra billige: En chihuahua kan koste omkring 20.000 kroner. Dansk Kennel Klub oplever hyppigere, at de små modehunde bliver stjålet, og senest blev en lille yorkshire terrier stjålet på Frederiksberg onsdag.