Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.
Dansk Retursystem udvikler og tester løbende nye afleveringsmuligheder til forbrugerne. Drop & Go er en løsning, der tilgodeser de forbrugere, som skal af med mange emballager, og derfor har miljøvirksomheden valgt at teste det i marts, april og maj måned i Rødovre Centrum. I går var testperiodens sidste dag.
Drop & Go fungerer ved, at du hælder de tomme dåser og flasker ned i en sluse, hvorefter de bliver talt automatisk, og panten bliver udbetalt. Maskinen tæller op til 120 emballager i minuttet. Det er tre gange så hurtigt som flaskeautomater i butikkerne.
"Drop & Go er oprindeligt udviklet som en festivalløsning, men vi ønskede at teste systemet i det offentlige rum. Målet var at undersøge, om der var interesse for det blandt forbrugerne - om folk så at sige ville flytte sig efter det. Og det må man sige, de gerne vil," fortæller Marlene Fris, som er markedsdirektør i Dansk Retursystem.
En succes der kan udvikles på
Faktisk var succesen så stor, at Drop & Go i Rødovre Centrum i perioden var det sted i landet, hvor der blev afleveret flest tomme pantflasker og -dåser. Den sidste weekend, Drop & Go var åben, blev der afleveret 70.000 emballager. Og i alt blev der afleveret næsten 1,5 mio. tomme dåser og flasker i løbet af de tre måneder, systemet blev testet. Men nu lukker det igen, og det er der ifølge Marlene Fris en god grund til.
"Drop & Go er ikke designet til at være en permanent løsning, bl.a. fordi den er bemandet og dermed simpelthen for dyr. Det kan lade sig gøre på en festival i en uges tid, men ikke ellers. Men vi har set, at behovet for den her type afleveringssystem er der - så vi tager de gode erfaringer og tilbagemeldinger med retur til vores udviklingsafdeling, hvor vi hele tiden arbejder på at gøre det lettere og hurtigere for danskerne at aflevere tomme emballager."
I løbet af efteråret bliver det besluttet, om Drop & Go kan udvikles til at blive en permanent løsning. Og hvad skal der så ske med den i mellemtiden? Det har Marlene Fris svaret på:
"Nu skal Drop & Go tilbage, hvor den er tiltænkt. På sommerens festivaller."
Dansk Retursystem arbejder løbende på nye og anderledes løsninger, som f.eks. vores pantstationer, som findes 12 steder fordelt rundt i landet.
Fakta: Hver dag afleverer danskerne i gennemsnit 3,5 millioner engangsflasker og dåser. Dansk Retursystem henter emballager fra cirka 15.000 steder over hele landet og sørger for, at de bliver gen-anvendt. Miljøvirksomheden, der er non-profit, har eneretten til at drive det danske pantsystem og er ejet af bryggerierne og reguleret af Miljøministeriet.
Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.