Vi gør de store biler dyrere og de mindre biler billigere ¿ så kører hele Danmark længere på literen.
Omtrent sådan lød idéen bag regeringen og Dansk Folkepartis ændringer af afgiftssystemet for biler i foråret i år. Nu viser nye tal, at indgrebet ser ud til at have en effekt.I hvert fald er antallet af solgte firehjulstrækkere halveret i august i år i forhold til 2006. Og samtidig ruller der langt flere dieselbiler, der kører over 18 kilometer på literen, ud fra bilforhandlernes garager.
Faktisk sælger de tre mest populære små dieselbiler på markedet 10 gange så godt i år som sidste år.
Det viser en opgørelse, som De Danske Bilimportører har lavet for Nyhedsavisen.
»Vi ser nu en tydelig konsekvens af de ændrede afgifter,« siger chefkonsulent hos De Danske Bilimportører Søren Hansen.
18 kilometer per liter
I august i år blev der for eksempel solgt 406 store biler fra det såkaldte SUV-segment ¿ det er typisk de kraftfulde og benzinslugende firehjulstrækkere som Suzuki Grand Vitara, Audi Q7 og de store modeller fra Jeep - mod 910 i august i år. Det svarer til et fald på 55 procent.
Samtidig har tre små dieselbiler sneget sig ind på podiet over de mest solgte biler herhjemme. Det er Peugeot 206 1.4 HDI, Fiat Punto 1.3 JTD og Citroen C3 1.4 HDI, der alle kører mere end 18 kilometer på literen.
De tre biler blev solgt 91 gange i august 2006, mens danskerne i august i år valgte dem 1.127 gange.
Det er ganske enkelt, fordi de er blevet billigere, mener informationsdirektør i Citroën Ellen Nørregaard:
»Vi kan mærke, at folk har fået øje på dieselmotorerne, fordi de er faldet i pris. Så vi er meget tilfredse med de nye afgifter,« siger Ellen Nørregaard.
Faktisk har interessen været så stor, at Citroën i øjeblikket ikke kan følge med efterspørgslen på den lille C3-model, der med afgiftsændringerne er faldet med 25.000 kroner.
»Så vi må sige til folk, at der er et par måneders ventetid på den,« siger Ellen Nørregaard.
Trods succesen for de små biler kniber det dog stadig for Danmark at følge med, når det gælder om at gøde jorden for de højtekno- logiske hybridbiler, der kører på en blanding af el og benzin.
Her klarer man sig langt bedre i Portugal, fordi afgiftssystemet favoriserer hybridbilerne.