Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.
København, 8. juni 2016
Kogende vand, der kommer direkte ud af hanen. Douche-toiletter, der rengør med vand. Vandhaner med sensorer, der tænder og slukker af sig selv. En række nye VVS-løsninger finder i disse år vej til danskernes hjem. Selv om få endnu er hoppet med på vognen, er der stor interesse blandt forbrugerne. Det viser helt nye tal fra Deloitte.
- Generelt fylder VVS-installationerne mere og mere i budgettet, når vi bygger køkkener og badeværelser i vores boliger. Ikke blot findes en række meget dyre armaturer, der har en vis blære-effekt. Der er også kommet mange nye produkter på markedet, som giver mulighed for at bruge vandet på en smartere måde, siger partner i Deloitte, Bo Odgaard, der følger installationsbranchen tæt.
Ifølge de nye tal har 5 pct. af danskerne i dag installeret en vandhane med kogende vand, mens et tilsvarende antal har installeret sensorer. Flere er dog på vej, mener Bo Odgaard:
- Ud over de forbrugere, der allerede har investeret i de nye installationer, siger 10 pct., at de overvejer at få en hane med kogende vand, mens 12 pct. overvejer sensorer på deres vandhaner. Der er ingen tvivl om, at interessen er til stede. Derfor er det også vigtigt, at VVS-installatørerne forstår at spotte behovet og have en god dialog med deres kunder.
Når det gælder de nedre regioner, er begejstringen dog en smule mindre. Her foretrækker mange det traditionelle toilet med tilhørende papir.
- Ifølge undersøgelsen er det kun 2 pct. af danskerne, der har installeret et douche-toilet i deres bolig, mens 8 pct. har det i tankerne. Det er forståeligt nok, at skepsissen er lidt større her. Efter 100 år med træk-og-slip, skal man lige vænne sig til tanken, siger Bo Odgaard.
Ifølge undersøgelsen står vandhanerne med kogende vand højest på ønskesedlen hos danske mænd, mens de miljørigtige sensorer hitter hos kvinderne.
Fakta:
5 pct. af danskerne har en hane med kogende vand i deres hjem - 10 pct. overvejer det.
5 pct. har en eller flere vandhaner med sensor i deres hjem - 12 pct. overvejer det.
2 pct. har et douche-toilet i deres hjem - 8 pct. overvejer det
Tallene er baseret på i alt 1165 interview med repræsentativt udvalgte danskere på 18 år og derover. Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Deloitte.
Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.