De seneste ti år er fladskærme, digitalkameraer og anden elektronik langet over butikkernes diske i et heftigt tempo.
Nu er forbrugerne imidlertid blevet mætte. Det viser en ny prognose fra Brancheforeningen for Forbrugerelektronik, BFE.
- For 2013 regner vi med at lande i indeks mellem 85 og 90, fortæller direktør for BFE, Laila Kelp Rasmussen, hvis medlemmer blandt andre er de store elektronikproducenter som Samsung, Philips og LG.
En af forklaringerne er, at salget af tv-apparater er dykket voldsomt.
I rekordåret 2009, hvor det analoge tv-signal blev slukket og erstattet af digitale signaler, blev der solgt godt 780.000 fladskærme i Danmark. I år forventer branchen at lande på omkring 410.000.
Samtidigt har priserne været presset i bund. Det har givet billige fladskærme til forbrugerne, men dykkende indtjening for producenterne.
Situationen bliver ikke bedre af, at forbrugerne også er blevet trætte af en række andre normale sællerter.
I 2008 blev der for eksempel solgt 150.000 harddiskoptagere. I år skønner BFE, at salget kommer til at ligge på godt 8000 styk.
Samtidigt har det boomende salg af smartphones, der kan meget mere end at telefonere, betydet, at salget af andre elektronikprodukter er styrtdykket.
I 2008 blev der eksempelvis solgt 610.000 bærbare musikafspillere. Det ventes at falde til godt en sjettedel i år.
- Her handler det især om, at vi nu vil have alle devices i én, siger Laila Kelp Rasmussen.
Hos branchen sætter man nu sin lid til, at nye tv-formater som 4K, der har en opløsning, som er fire gange så stor som almindeligt HD, skal hente noget af den tabte omsætning hjem igen.
- Vi kan lave det, og forbrugerne vil have det, så det kommer til at ske, siger Laila Kelp Rasmussen.
Selv om 4K-apparaterne allerede findes i butikkerne, erkender man i branchen, at det nok vil tage nogle år, før salget kommer i gang for alvor.
/ritzau/