Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.
København, 1. juni 2016
Spar 25 procent. Tag 3 for 2. Få råd til mere. Danskerne er stadig vilde med at læse de traditionelle tilbudsaviser, når der skal købes dagligvarer ind til familien. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Epinion for Deloitte. Her siger hele 56 pct., at de pløjer igennem aviserne, og de unge gør det stort set lige så meget som de ældre.
- Der er ingen tvivl om, at tilbudsaviserne stadig spiller en stor rolle, når vi skal købe dagligvarer. For mange er det et fast ritual at bladre dem igennem for at se, om der er noget, der frister. Det er en vane, som hænger fast trods moderne teknologi, siger partner i Deloitte Peter Mølkjær.
Man skulle tro, at den ældre del af befolkningen var flittigst til at læse med, men sådan er virkeligheden langt fra, påpeger Peter Mølkjær:
- Faktisk siger 55 pct. af de unge mellem 18 og 29 år, at de læser tilbudsaviser. Det er kun ét procentpoint lavere en gennemsnittet for alle aldersgrupper. Selv om de unge har rig adgang til smartphones og tablets, synes mange altså, at det er nyttigt at finde dagligvaretilbud på den gammeldags facon.
På trods af den vedholdende popularitet er det dog sandsynligt, at tilbudsaviserne med tiden må vige for internettet, mener Peter Mølkjær. Både tilbudssøgning og de faktisk indkøb sker nemlig i stigende grad på nettet:
- I dag siger 13 pct. af danskerne, at de køber dagligvarer på internettet mindst en gang om måneden. 3 pct. gør det hver uge. Det er selvfølgelig ikke en stor del af befolkningen, men tallet er støt stigende. Det er klart, at jo flere der handler ind på nettet, des flere kigger også på tilbud samme sted.
Samtidig giver flere dagligvarekæder kunderne mulighed for at købe større varer på internettet, som de derefter henter i butikken. Også det øger relevansen af de elektroniske medier, mener Peter Mølkjær:
- Konceptet, der på engelsk hedder 'click and collect', er allerede flittigt brugt af danskerne. 5 pct. bruger det cirka en gang om måneden, mens 17 pct. bruger det af og til. Også her sker der en sammensmeltning af internettet og de fysiske butikker.
Kun 7 pct. af danskerne siger, at de slet ikke kigger efter tilbud, når de køber dagligvarer.
Fakta:
Andelen af danskerne, der:
Læser tilbudsaviser: 56 pct.
Kigger efter tilbud på dagligvarer, når de er i butikken: 55 pct.
Søger efter tilbud på dagligvarer internettet: 48 pct.
Hvor tit køber du dagligvarer på internettet, som du herefter får leveret til døren?
En gang om ugen eller oftere: 3 pct.
Flere gange om måneden: 5 pct.
Cirka en gang om måneden: 5 pct.
Flere gange om året: 9 pct.
Cirka en gang om året: 3 pct.
Sjældnere: 8 pct.
Aldrig: 67 pct.
Hvor tit køber du varer på internettet, som du herefter henter i den fysiske butik (det, der på engelsk hedder "click and collect")
En gang om ugen eller oftere: 0 pct.
Flere gange om måneden: 1 pct.
Cirka en gang om måneden: 4 pct.
Flere gange om året: 17 pct.
Cirka en gang om året: 9 pct.
Sjældnere: 12 pct.
Aldrig: 54 pct.
Ved ikke: 3 pct.
Tallene er baseret på i alt 1004 interview med repræsentativt udvalgte danskere på 18 år og derover. Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Deloitte.
Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.