Danskerne har nogle af de bedste muligheder for at handle på internettet ? vi udnytter dem bare sjældent, viser Forbrugerredegørelsen 2006.
Selvom vi er et af de lande, hvor flest har adgang til cyberspace, er der en række af vores europæiske naboer, der e-handler langt mere. I starten af året handlede 26 procent af danskerne på nettet, mens Sverige lå i toppen med 36 procent.
Også indbyggerne i Storbritannien, Norge, Tyskland, Luxembourg og Island e-handler mere. Advokat og erhvervspolitisk konsulent i Dansk Handel og Service Lars Quistgaard Bay mener, at der er geografiske forklaringer på, at for eksempel svenskerne er bedre til at handle på nettet end danskerne:
»Her er der mange mennesker, der bor rigtig langt fra et stort vareudbud, så de har en anden tradition for distancesalg,« siger han.
»Desuden er det værd at bemærke, at de danske forbrugere bruger nettet rigtig meget til at finde varen, og så går de hen i butikken og køber den. Det hænger sammen med, at der ikke er langt til den nærmeste Elgiganten, og i forretningen kan du få den mere personlige kontakt,« siger han.
Mange har netadgang
Det er nemlig ikke, fordi de elektroniske butikker på nettet er lukket for danskerne. Fire ud af fem danske husstande har internet, hvilket er langt over EU-gennemsnittet på 53 procent.
Det er kun Holland, der giver en større del af deres befolkning mulighed for at begå sig i cyberspace. På verdensplan ligger Danmark også i top, når det gælder udbredelsen af bredbånd, som giver bedre muligheder for at e-handle.
Netop den høje adgang til internettet gør, at Lars Quistgaard Bay fra Dansk Handel og Service er fortrøstningsfuld.
»Danskerne kommer til at handle mere på nettet helt af sig selv. Det er ikke et must for os, at der bliver mere handel på nettet, men det er markedets opgave at finde ud af at udvikle sig,« siger han.