For knap hver fjerde dansker, er det lyden af et tebrev, der plumper ned i et tekrus, og ikke en snorkende kaffemaskine, der får den morgenfriske side frem i dem.
Teen har overtaget kaffens plads som danskernes yndlingsdrik.
Og det er ikke bare et brev Earl Grey, der giver kogevandet smag. Næh, danskerne eksperimenterer med både rød, grøn og hvid te.
- I detailhandlen er der hurtigt fulgt op på interessen for de nye te-varianter. Derfor kan forbrugerne også her finde de mange særlige tesorter. På den måde tilgodeses de mange travle danskere, som prioriterer at foretage deres indkøb ét sted, samt de mange der bor uden for storbyerne, hvor specialforretningerne ofte er placeret, fortæller Hans Christensen fra Brancheforeningen for Kaffe og Te.
Det er Analyse Danmark, der har undersøgt danskernes te-vaner, og de kan også fortælle, at det ikke kun er smagen, der hitter, når danskerne fylder sig med te. Også det sociale aspekt - hyggen - får danskerne til at fylde tekrusene med te.
-Det er et resultat, som glæder mig utroligt meget. I Danmark kan et produkt vel næppe nå en højere anerkendelse end, at folk forbinder det med hygge, siger Hans Christensen.
27 procent drikker dagligt eller næsten dagligt te. Den gennemsnitlige te-drikker drikker to kopper om dagen.
15,2 procent drikker aldrig te. 17,2 procent drikker aldrig kaffe.
70 procent drikker både kaffe og te.
80 procent af dem, der aldrig drikker te, har alligevel te stående i skabet derhjemme.