I de seneste år har danskerne omfavnet måltidskasser som en praktisk og tidsbesparende løsning til travle hverdage. Aarstiderne var de første herhjemme til at tilbyde den service. Overtegnede delte en sådan tilbage i 1990'erne med en kollega, og jeg husker tydeligt vores skuffelsen over det lidt triste blomkål, en rodknold og nogle brune ris, som kiggede op fra kassen.
Siden er der sket rigtig meget, også for Aarstiderne, som tilbyder alle mulige forskellige former for måltidskasser nu – også med kød og fisk.
Og der er kommet mange ande til. Tjenester som Factor, HelloFresh, Skagen Food, Retnemt, Middagsmadselskabet og mange flere tilbyder sig til. Og det giver god mening, for det er et konstant voksende marked.
I 2023 viste en undersøgelse, at omkring 1 ud af 5 danske husstande benyttede sig af måltidskasser. Ifølge tal fra analysefirmaet Deloitte, var ca. 20% af danske husholdninger engageret i regelmæssig brug af måltidskasser, og markedet er stadig i vækst. Antallet af danske forbrugere, der køber måltidskasser, er steget markant de sidste par år, og det ser ud til at være blevet en fast del af mange danske hjems hverdag.
Flere faktorer spiller ind i måltidskassernes popularitet. Den største årsag er nok bekvemmeligheden. Måltiderne kommer leveret direkte til døren, og ingredienserne er præcist afmålt, hvilket sparer tid på både indkøb og forberedelse. Mange kunder sætter også pris på de sundere og mere varierede måltider, som kasserne tilbyder. Dette appellerer især til familier og travle arbejdende singler, der ønsker at spise sundt uden at skulle bruge timer på madlavning.
Avisen.dk testede en af de mest "bekvemmelige" og nemme måltidkasser, nemlig den fra den forholdsvis nye tjeneste herhjemme Factor. Det er færdiglavede retter, som er friskpakket i praktiske to-rums-bakker. Vi på redaktionen havde valgt Chef's Choice. Der er også vegetarisk, pescetarisk og Keto at vælge mellem.
"Det starter godt...", tænkte jeg, da budet havde stillet måltidskassen på hovedet udenfor min dør, men heldigvis er tingene pakket stramt, så intet skete. Foto: Per Kuskner
Mandag formiddag afleverede budet så kassen med isposer i (det er altid ferske retter fra firmaet, så de skal kunne holde sig, til man kommer hjem jo), og de seks bokse fyldte ikke mere, end man kunne stable dem i køleskabet.
Forklaringen udenpå var enkel, eksempelvis kylling i citron med kaperssauce eller hakket oksekød med ostesovs og bønner etc. Bagpå var der en mere udførlig tekst med kalorier, ingredienser m.m.
Prik hul i folien og ind i mikroen og få minutter efter: Voilá! Lækker mad - ideelt til folk på farten (eller de dovne). Foto: Per Kuskner
Det, som har gjort Factor populær - især blandt singler - er, at sådan en bakke med mad kan smides direkte ind i mikroen i fire minutter, og så er den dampende, duftende og ret velsmagende ret klar til fortæring.
Det kan også varmes på panden eller i almindelig ovn. Kødet var både mørt og velsmagende og således var sovsen og tilbehøret. De seks forskellige retter var også pænt varierende, og Factor oplyser, at de skifter menuen ud på alle variationerne hver uge.
Måltiderne er lavet af Factors kokke af naturlige råvarer, fuldkorn m.m., som kommer fra et udvalgt netværk af producenter. Alle ingredienser er desuden uden nitrater, raffinieret sukker eller tilsat salt, og kød er opdrættet uden antibiotika, oplyser Factor.
Man kan sætte sit abonnement på pause, hvis man skal ud og rejse, eller bare ikke lige har råd/lyst til Factor-meal i en uge eller to.
Jeg tilberedte også et par af måltiderne på pande/gryde og i ovn, og det var ligeså godt. Foto: Per Kuskner
Foto: Per Kuskner
Prisen er lidt i den høje ende. Og dog! I forhold til andre kasser, hvor du skal forberede og kokkerere selv, er det lidt dyrere. 50-60 kroner per måltid i forhold til 10-15 kroner mindre hos andre. Men i forhold til at skulle ned og købe selvsamme måltid i supermarkedet, så er det en ok. pris. Og det var virkelig velsmagende retter allesammen, blev vi enige om på redaktionen.
Foto: Factor
Bedømmelse af Factor
* 4 stjerner for smagen og mætheden
* 5 for praktikken, at det er ferske varer og det nemme overblik
* 3 for prisen og præsentationen (det er svært at lave færdiglavet mad i en bakke specielt "Instagram-venligt)
* Samlet 4 gode stjerner ud af 5