Vi taster gladelig vores dankortnummer ind i en formular på en hjemmeside og betaler flere tusinde kroner for at få tilsendt en ny smartphone, men når det kommer til supermarkedsvarer som æg, minimælk, koteletter og skoleagurker, sætter vi grænsen.
Kun hver tiende dansker har købt dagligvarer over nettet inden for det seneste år, skriver Politiken.
Til sammenligning har omkring halvdelen af os nethandlet inden for kategorierne "rejser og kulturoplevelser", "film, musik og bøger", "elektronik og hvidevarer" og "tøj og sko".
Det viser en undersøgelse, foretaget af YouGov for supermarkedskæden Irma, skriver Politiken.
Over 2000 danskere i alderen 18-74 år har deltaget i rundspørgen, der viser, at dagligvarer ligger allernederst på listen over ting, vi køber på nettet.
Og det er ikke så mærkeligt, mener ph.d.-studerende med speciale i danskernes adfærd på nettet Casper Radil fra Københavns Universitet.
- Jo mere standardiseret en ting er, desto lettere opleves det at købe den på nettet. Derfor slog nethandlen også først igennem for hvidevarer og elektronik. Når du først har fundet ud af, hvilken model køleskab du vil have, er der ingen form for variation.
- Du kan være helt sikker på, hvad du får, selv om du køber det på nettet og derfor ikke kan se det rent fysisk. Man kan sige, at det modsatte gælder for en del madvarer, forklarer han til Politiken.
Når man spørger de 90 procent, der aldrig køber aftensmad og toiletpapir på nettet, hvad der afholder dem fra det, lyder de to hyppigste forklaringer da også:
"Jeg vil selv tjekke kvaliteten af frugt/grøntsager" og "Jeg vil selv vælge modenhed af frugt/grøntsager". Cirka halvdelen er enige i de udsagn.
36 procent siger, at de ikke vil betale gebyr for at få varerne bragt ud, og 29 procent siger, at "det er besværligt at skulle være hjemme på bestemte tidspunkter".
/ritzau/