41 procent af EU-borgerne har hørt om biodiversitet og ved, hvad det er.
I Danmark gælder det kun 32 procent. Unge danskere mellem 15-24 år er mindst bevidste - kun én ud af fem ved, hvad biodiversitet er.
Det viser en ny undersøgelse fra Eurobarometer, hvor 27.643 EU-borgere er blevet interviewet om deres viden og holdninger til biodiversitet.
Svenskerne topper undersøgelsen. Her kender 73 procent af befolkningen til biodiversitet. Og her er de unge langt bedre med - 70 procent af de svenske 15-24-årige har svaret ja til at have hørt om biodiversitet og vide, hvad det dækker over.
Bevidstheden er dog steget i både Danmark, Sverige og i EU som helhed, siden den seneste Eurobarometer-undersøgelse om emnet blev lavet i 2015.
Andelen af biodiversitetsbevidste danskere er steget med 9 procentpoint, som dog er under EU-gennemsnittet på 11 procentpoint.
Når det kommer til at forstå værdien af biodiversitet, halter danskerne mindre efter, men er stadig under EU-snittet og Sverige.
58 procent af danskerne er således enige i, at biodiversitet er uundværlig for produktion af goder som mad, råmaterialer og medicin. Det gælder 66 procent af svenskerne og 61 procent af EU-borgerne.
Tallet er dog også stigende for alles vedkommende i denne kategori.
I oktober estimerede WWF Verdensnaturfonden i en rapport, at naturen bidrager med svimlende 125.000 milliarder dollar til verdensøkonomien om året.
Den værdi er direkte afhængig af velfungerende økosystemer, som kræver høj biodiversitet.
Når det kommer til at fordele ansvaret for at gøre noget for naturen, er der stor lighed mellem danskere og svenskere, da over 90 procent i begge lande mener, at mennesker grundlæggende har pligt til at tage sig af naturen.
På EU-plan er det tal 77 procent.
/ritzau/
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.