Hvis kommunalpolitikerne tror, at de kan få fat i vælgerne ved at stemme dørklokker, så kan de godt tro om igen.
Over halvdelen af danskerne foretrækker nemlig at følge den kommunale valgkamp på fjernsynet - og kun en procent vil have politikerne ind ad hoveddøren i levende live. Det viser en rundspørge fra KMD Analyse.
Ifølge rundspørgen vil danskerne allerhelst have deres politiske informationer - herunder informationer om kandidaterne - under en valgkamp fra regionale eller landsdækkende tv-kanaler.
Begge medietyper får opbakning af 52 pct. af de adspurgte danskere. Herefter er der et godt stykke ned til andenpladsen, som er de trykte regional- og lokalaviser med 35 pct. På tredjepladsen ligger de landsdækkende online nyhedsmedier med 29 pct.
Ikke overraskende, forklarer kommunikationsdirektør i KMD, Morten Langager.
- Det er de klassiske medier, der er den primære kanal, og det vil sige tv, som er en klar topscorer, og lidt længere nede lokal- og regionalaviser, siger han til Newspaq.
Det personlige møde med politikerne er danskerne derimod ikke meget for. Kun 13 procent vil møde politikerne på gaden, mens vælgermøder får opbakning af 11 procent.
Særligt slemt ser det ud for den såkaldte dør til dør-metode, hvor politikerne kommer ud og banker på. Kun en procent foretrækker nemlig denne type.
- Det er interessant, at borgerne ikke giver udtryk for den store interesse for at møde politikerne ansigt til ansigt, siger Morten Langager, og fortsætter:
- Det klassiske vælgermøde må siges at være en kanal, som har det svært. Men at forstyrre borgerne i privaten er den mindst populære kanal, siger han.
Denne type valgkamp har ellers set stigende popularitet blandt politikerne, men danskernes modvilje mod det personlige møde er noget, politikerne bør tage med i deres strategiske overvejelser, anbefaler Morten Langager.
Undersøgelsen viste også, at de 18-34 årige i højere grad end nogen andre aldersgrupper foretrækker at orientere sig via sociale medier, hjemmesider, og pudsigt nok, valgplakater.
Newspaq
Det viste rundspørgen:
52 procent af de adspurgte foretrækker at orientere sig om den kommunale valgkamp via regional- eller landsdækkende tv.
35 procent foretrækker regional- og lokalaviser, mens 28 procent foretrækker landsdækkende aviser og dagblade.
På tredjepladsen ligger de landsdækkende online nyhedsmedier med 29 pct.
21 procent vil gerne orientere sig gennem enten lokal eller landsdækkende radio.
14 procent vælger Facebook.
11 procent foretrækker valgmøder.
Kun en procent ønsker dør til dør besøg af deres lokalpolitikere.
Kilde: KMD Analyse