Folkekirkens Nødhjælp er blevet et hit i den danske reklame- og eventverden. På en enkelt julekampagne har organisationen solgt 16.500 geder, 2.827 køkkenhaver, 2.608 bisværme og 1.490 hønseflokke til danskere, der vil give dyrene til de fattige i Afrika.
Folkekirkens Nødhjælp forventede et salg på omkring to millioner kroner, men nu har omsætningen rundet 9,5 millioner kroner.
»Vi er jo blevet bestormet. Kampagnen har været en kæmpesucces, som man nok kun oplever en gang. Den har sat nye standarder, og nu bliver vi ringet op af kommunikationsstuderende på universiteterne, der gerne vil bruge den som case,« siger generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp Henrik Stubkjær.
Kampagnen har givet danskerne mulighed for at købe for eksempel geder eller hønseflokke til hinanden i julegave. Men i stedet for at få dyrene leveret i carporten, bliver de sendt til fattige bønder i en række udviklingslande. I alt 50.000 danskere fik en gave fra Folkekirkens Nødhjælps gavekatalog.
Henrik Stubkjær mener, at successen blandt andet er sikret, fordi gaven er et konkret dyr.
»Det er lettere at forholde sig til, at man investerer i noget, som man kan forholde sig til, og så har kampagnen haft et glimt i øjet, som har tiltalt langt flere mennesker, end vi havde regnet med,« siger han.
Imidlertid er kampagnen ikke nogen veltilrettelagt gimmick, for Folkekirkens Nødhjælp har kun sat ting til salg, som organisationens samarbejdspartnere i udviklingslandene har ønsket sig. Derfor er der brug for alle hønsene og bisværmene, der bliver købt lokalt, og som alle bliver givet i forbindelse med projekter, hvor bønderne får hjælp til at organisere sig med inspiration fra den danske andelsbevægelse.
De mange dyr er nu på vej til familier i Malawi, Etiopien, Zambia, Uganda, Sudan, Sri Lanka og Indien. Kampagnen fortsætter også efter denne jul – måske med nye gaver, hvis der kommer nye ønsker fra bønderne.