Canada er et marked, som danske virksomheder bør interessere sig for.
Ordene kommer fra Grundfos koncerndirektør, Søren Ø. Sørensen, der fortæller, at pumpegiganten vokser i Canada med 10-12 procent om året. Og der er ingen grund til at tro, at den positive udvikling ikke vil fortsætte i de kommende år, siger han til Børsen.
Grundfos har omkring 100 ansatte i sit sals- og serviceselskab i Canada. Det er især en boomende byggeaktivitet, der er skyld i væksten, men virksomheden sælger også pumpesystemer til brandbekæmpelse i olie- og gasindustrien.
- Vi er markedsførende på det canadiske marked, som er meget energi- og miljøbevidst, og der er høje krav til standarderne i byggeriet. Derfor ligger der gode muligheder for danske virksomheder her, siger Søren Ø. Sørensen til Børsen.
Det canadiske marked er nemmere at erobre end det amerikanske, mener han, fordi USA har mange regulativer og godkendelser af produkter.
Grundfos er en ud af 50 danske virksomheder, der lukrerer på det canadiske marked. Men også Rockwool og transport- og logistikvirksomheden DVS har godt tag i det lukrative vækstmarked i Canada.
- Det kører fantastisk. Den profitmargin, vi har i Canada, hører til de seks højeste i de 75 lande, vi opererer i, fortæller adm. direktør for DSV, Jens Bjørn Andersen.
Den nordjyske producent af rør til især fjernvarmeindustrien, Logstor, har også fået øjnene op for Canada og er nu tæt på at lande en meget stor ordre, erfarer Børsen.
Canada har verdens tiendestørste økonomi målt på bnp.
Newspaq