Skoleeleven Sarah om sex-kåringer med lærere: "Det er virkelig langt ude"

Det er dybt problematisk, når lærere i folkeskolen medvirker i 9. klassernes lumre nomineringsvideoer. Sådan lyder det fra Sarah Gruszow Bærentzen, der er formand for Danske Skoleelever.
Danske Skoleelevers formand, Sarah Gruszow Bærentzen, finder de omdiskuterede lærerkåringer problematiske.
Danske Skoleelevers formand, Sarah Gruszow Bærentzen, finder de omdiskuterede lærerkåringer problematiske. Foto: Sarah Gruszow Bærentzen

Det har vakt opsigt, at flere folkeskolelærere har ladet sig nominere af elever fra 9. klasse i forbindelse med sidste skoledag. I videoerne har lærene optrådt i kategorier som "Årets Tilf" - en forkortelse for teacher I’d like to fuck.

Frække middage er tradition på disse gymnasier

Sarah Gruszow Bærentzen, der er formand for Danske Skoleelever, ser flere problemer med de omdiskuterede videoer.

- Der er for mig at se tre store problematikker ved de her lærerkåringer. Elever ser op til deres lærere, og hvis de er med på, at de bliver seksualiseret, så skaber man en norm, der er problematisk, siger hun til Avisen.dk og fortsætter:

- Derudover går lærere og elever ind i en ufrivillig konkurrence med et ufrivilligt samtykke. Det betyder, at der er nogen, der står tilbage og bliver kede af, at de ikke er blevet nomineret.

Det er tilmed vanvittigt grænseoverskridende for nogle af de yngre elever, når de oplever, at deres lærer bliver gjort til genstand for sex, uddyber formanden.

- Når du sidder som elev i 6. klasse, er det totalt grænseoverskridende at få at vide, at din lærer Anette bliver seksualiseret af de ældre elever. Det er virkelig langt ude, fortæller hun.

Den lækreste vikar

Kritikken kommer efter, at Berlingske i tirsdag bragte historien om de omdiskuterede lærerkåringer. Avisen kunne berette, at flere af landets ældste folkeskoleelever nominerer lærere i forbindelse med deres dimission i kategorier som ”Årets: lækreste vikar” og ”Ring, når jeg fylder 18”. 

Sarah Gruszow Bærentzen mener, at det er vigtigt at tage debatten og skabe et miljø, hvor grænserne mellem, hvad der er i orden, og hvad der ikke er, er mere tydelige.

- Lærerne er med til at sætte rammerne for eleverne, og hvis de siger, at det er ok, at eleverne seksualiserer dem, så baner de vejen for en rigtig problematisk kutyme, siger hun.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.