De 19 danske ministre kører alle rundt i store, benzinslugende biler, som ikke tager meget hensyn til klimaet. Men længere mod nord sætter deres kolleger i Sverige og Norge sig til rette i langt grønnere biler.
Sådan lyder resultatet af et klimatjek på de nordiske ministres biler, som Nyhedsavisen har lavet.
Mens ministerbilerne i Danmark hedder VW Phaeton, BMW og Mercedes og udleder i gennemsnit cirka 250 gram CO2 per kilometer, lader eksempelvis de svenske ministre sig transportere i biler, der forurener noget mindre end de danske.
»Vi er meget opmærksomme på, hvilket signal vi sender til befolkningen,« siger sikkerhedschef i den svenske regering Jørn Mortensson og tilføjer, at de flere svenske ministre kører Volvo S80 eller Saab 95, som udleder cirka 20 procent mindre CO2 end gennemsnittet for de danske ministerbiler.
Hertil kommer, at de 21 svenske ministre må nøjes med 16 ministerbiler til deling, mens den danske bilpark tæller 25 minsterkøretøjer.
Kom igen, Danmark
På den baggrund høster den den danske indsats for klimaet ikke det store bifald hos svenskerne.
»Kom igen, Danmark. Det kan I gøre bedre. Vi må alle hjælpe til, og her er det meget vigtigt, at politikerne går foran som gode forbilleder,« siger informationschef Malin Eriksson fra WWF Verdensnaturfonden i Sverige.
Norges statsministerium oplyser, at nye ministerbiler ikke må udlede mere end 195 gram CO2 per kilometer.
To grønne ministre
Herjemme er det kun klimaminister Connie Hedegaard (K) og miljøminister Troels Lund Poulsen (V), som tilsyneladende agter at gøre noget ved sagen. De skifter snart til henholdsvis en BMW 520D og en Mercedes E 300 Bluetec, som begge udleder omkring 140 gram CO2 per kilometer.
»Det er naturligt, at vi som ministre skal vælge de mest klimavenlige biler i ministerbil-klassen,« siger Connie Hedegaard og opfordrer sine ministerkolleger til at gå samme vej.
Nyhedsavisen kontaktede tirsdag Fogh-regeringens 19 ministre. Ingen andre end Connie Hedegaard og Troels Lund Poulsen ønskede at kommentere valget af ministerbil.
Så meget CO2 udleder de danske mininsterbiler
Videnskabsminister Helge Sander: VW Phaeton V8 (CO2: 310 g/km)
Økonomi- & Erhvervsminister Bendt Bendtsen: VW Phaeton V8 4,2 (CO2: 310 g/km)
Integrationsminister Birthe Rønn Hornbech: VW Phaeton V8 4,2 (CO2: 310 g/km)
Skatteminister Kristian Jensen: VW Phaeton 5,0 V10 TDI (CO2: 308 g/km)
Velfærdsminister Karen Jespersen: VW Phaeton 5,0 V10 TDI (CO2: 308 g/km)
Udviklingsminister Ulla Tørnæs: VW Phaeton 5,0 V10 TDI (CO2: 308 g/km)
Finansminister Lars Løkke Rasmussen: Mercedes-Benz S 350 (CO2: 281 g/km)
Miljøminister Troels Lund Poulsen: BMW 735 Li (CO2: ca. 250 g/km)
NB! Troels Lund Poulsen skifter snart til en Mercedes Blueclass (140 g/km)
Kulturminister Brian Mikkelsen: BMW 735 Li (CO2: ca. 250 g/km
Undervisningsminister Bertel Haarder: BMW 730 Li (CO2: ca. 250 g/km)
Klimaminister Connie Hedegaard: VW Phaeton V6 TDI (CO2: 248 g/km)
NB! Connie Hedegaard skifter snart til en BMW 520D (139 g/km)
Forsvarsminister Søren Gade: Audi A8 3,0 TDI (CO2: 236 g/km)
Transportminister Carina Christensen: BMW 730 LD (CO2: 216 g/km)
Sundhedsminister Jakob Axel Nielsen: BMW 730 Ld (CO2: 212 g/km)
Beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen: BMW 730 Ld (CO2: 212 g/km)
Fødevareminister Eva Kjer Hansen: Mercedes-Benz S 320 CDI (CO2: 209 g/km)
Justitsminister Lene Espersen: Mercedes-Benz S 320 L CDI (CO2: 209 g/km)
Udenrigsminister Per Stig Møller : Mercedes-benz S320 L CDI (CO2: 209 g/km)
Oplysningerne om statsminister Anders Fogh Rasmussens bil er af sikkerhedshensyn ikke offentlige.