De ansatte på de danske hoteller og turiststeder bør lære at tale kinesisk og på alle andre mulige måder oppe sig for at få del i de kinesere, som i stor stil er ved at indtage feriedestinationer rundt om i verden.
Det konkluderer en analyse fra hotels.com, der samler bookingoplysninger fra cirka 150.000 hoteller verden over, efter at antallet af kinesere på internationale rejser er steget med 22 procent i 2011.
- Kineserne har foretaget svimlende 70 millioner internationale rejser 2011 alene, siger Johan Svanstrom, administrerende direktør for hotels.com i Asien og Stillehavet.
- Gennemførelse af strategier specielt tilpasset den kinesiske rejsende bevæger sig derfor også fra at være "nice-to-have" til at være absolut nødvendigt, hvis man vil være med i kapløbet om kinesernes gunst, siger han.
Ifølge flere eksperter kan Kina inden for de kommende år overhale Tyskland og USA som verdens mest aktive rejsenation, men Danmark er i øjeblikket ikke blandt kinesernes favoritdestinationer.
Kineserne er kendt for at bruge mange penge, når de er på ferie, og med mere end en milliard kinesere, er der uanede muligheder for at score kassen, hvis man altså formår at lokke kineserne til.
Ifølge hotels.coms analyse bruger kineserne cirka 1000 danske kroner pr døgn de opholder sig i udlandet, og det får John Svanstrom til at give to konkrete råd til de danske hoteller.
- For det første bør de udvikle strategier for markedsføring for at nå det kinesiske marked. Koncentrere sig om online, fordi antallet af kinesiske internetbrugere nu har passeret 500 millioner.
- For det andet bør hotelejerne tilpasse hotellets services til at imødekomme de forventninger og behov, som det voksende antal af kinesiske turister efterspørger, siger han.
I øjeblikket rejser kineserne primært til nærområder som Hongkong, Singapore og Tokyo, mens London og Paris er de byer i Europa, kineserne i øjeblikket foretrækker.
/ritzau/