Først faldt Sverige. Så bukkede Norge under, og siden kom invasionen af Irland. Nu må Finland strække våben.
Danske Bank satte sig i går tungt på det nordiske bankmarked med det rekordstore køb af finske Sampo Bank for i alt 30,1 milliarder kroner. Dermed overhaler Danske Bank sin nærmeste konkurrent Nordea i størrelse.
»Investeringen sker i overensstemmelse med koncernens strategi om at udbrede sin detailbankforretning i Nordeuropa,« siger ordførende direktør, Peter Straarup.
Trækket vinder anerkendelse hos økonomer:
»Det er skide smart. Det er en benhård fastholdelse af den mesterplan, man har lagt ? man har villet erobre Nordeuropa, og det er nu sket,« vurderer lektor i økonomi på Københavns Universitet, Peter Erling Nielsen.
Han forudser, at finnerne nu kan se frem til den berygtede ?Danske Bank?-kur.
»Nu kommer de til at lære at stå tidligt op om morgenen og passe deres ting. De lærer at tænke som Danske Bank,« siger lektoren og uddyber:
»Det vil nok sige, at de ikke laver de allerfrækkeste forretninger.«
Købet, der er Danske Banks største nogensinde, tjener ifølge Peter Erling Nielsen to formål: banken kommer ind på det finske marked, og den kan samtidig bruge Sampo Bank som en rambuk til Rusland.
Men så putter man nok også pistolen tilbage i bæltet:
»Nu er det nordiske marked udtømt, og man har sat sig godt til rette. Nu skal man lige puste ud, inden man ser sig om efter et nyt marked,« siger Peter Erling Nielsen.
Danske Bank og Sampo Bank får fælles IT-platform og grafisk identitet.
FAKTA
Danske Banks opkøb og fusioner:
1997 Östgöta Enskilda Bank, Sverige: 1,8 milliarder kroner
1999 Fokus Bank, Norge: 6 milliarder kroner
2001 Realkredit Danmark, BG Bank: 27 milliarder kroner
2005 Northern Bank, Nordirland, National Irish Bank, Irland: 10,4 milliarder kroner
2006: Sampo Bank, Finland: 30,1 milliarder kroner.
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.