Danske Banks nye kundeprogram, hvor små kunder skal betale en form for abonnement for at bruge banken, fik "en hård fødsel".
Sådan beskriver Danske Banks bestyrelsesformand, Ole Andersen, postyret omkring kundeprogrammet, i sin beretning for 2012 på bankens generalforsamling mandag, hvor omkring 750 aktionærer er mødt op.
Han understreger, at kundeprogrammet er en vigtig del af bankens strategi, der går ud på at belønne de kunder, der samler forretninger hos Danske Bank.
- Sådan er det jo i de fleste andre virksomheder - jo mere du eksempelvis handler i Brugsen, jo flere point får du. Sådan er det også i Danske Bank nu, siger Ole Andersen.
Tæt på 450.000 kunder har tilmeldt sig programmet, oplyser formanden. Der er kunder, der vælger banken fra på grund af programmet, men der kommer også nye kunder til, forklarer han.
Ifølge Ekstra Bladets netavis har 10.000 kunder droppet Danske Bank i januar og februar på grund af de nye udgifter ved at være kunde i banken.
Danske Bank har også fået kritik for kampagnen New Standards, som blev lanceret i november for at forbedre bankens image.
Kampagnen blev blandt andet kritiseret for billeder, der forestillede demonstranter fra den bankkritiske Occupy Wall Street-bevægelse.
Ole Andersen mener, at kampagnen blev misforstået i Danmark.
- Vi blev tillagt motiver og budskaber, som vi slet ikke havde, siger Ole Andersen i sin beretning på Danske Banks generalforsamling i Tivoli Congress Center.
- Det ville vi gerne have været foruden, men det kan vi ikke lave om på nu.
Danske Bank nåede i 2012 sit højeste resultat siden finanskrisen, og bestyrelsesformand Ole Andersen ser tegn på lysere økonomiske tider.
- Forhåbentlig kan vi snart lægge den finansielle krise endegyldigt bag os, fortæller Ole Andersen.
Han erkender dog, at de resultater, banken leverer, fortsat er langt fra de niveauer, aktionærerne kan forvente. Banken fik i 2012 et overskud på 4,7 milliarder kroner efter skat.
/ritzau/