- For tre år siden begyndte vi at flytte vores produktion i Kina hjem til Danmark. Nu bliver cirka halvdelen af vores produkter lavet herhjemme.
Det fortæller salgschef Dennis G. Hansen fra virksomheden Glass4ever. De har siden 2008 produceret glas til restaurationsbranchen og startede ud med at få det hele lavet i Kina. Men som virksomheden voksede, begyndte det at give mere mening at få glassene lavet hjemme i Danmark.
- Prismæssigt er det dyrere at starte virksomhed op i Danmark, fordi man skal investere i nye robotter. Men når først det er betalt, er enhedsprisen billigere i Danmark. Samtidig spilder man ikke penge på fragt og lagerplads, siger Dennis G. Hansen.
Flere og flere virksomheder flytter hjem
Glass4ever er ikke den eneste virksomhed, der har valgt at søge hjem. En ny analyse fra Dansk Industri viser, at flere og flere virksomheder vælger at flytte deres produktion tilbage til Danmark efter have outsourcet den til udlandet. Årsagerne er især, at det skaber mere fleksibilitet, højere kvalitet og sætter produktiviteten i vejret.
Og netop fleksibiliteten har været det helt afgørende for glasvirksomheden.
- Vi kan hele tiden justere produktionen efter efterspørgslen og kan hurtigt omstille os. Før havde vi en leveringstid på seks-otte uger. Nu kan vi få produkterne med det samme, fortæller Dennis G. Hansen.
Folk foretrækker "Made in Denmark"
Analysen viser, at der i 2010 kun flyttede en virksomhed hjem, hver gang 40 virksomheder flyttede ud. Men i dag er det 13 virksomheder, der flytter hjem, når 40 flytter ud.
For Glass4ever handler det også om, at man gerne vil støtte op om den danske vækst og sørge for, at produktionen er bæredygtig.
- Vi har hele tiden gerne ville producere i Danmark, fordi det også er bedre for miljøet. Samtidig vil vi gerne bakke op om vores land og kan se, at det har en stor værdi, når der står "Made in Denmark" på vores produkter, siger han.
Derfor er det også virksomhedens ambition at flytte endnu mere af deres produktion til Danmark i fremtiden.
- Vores målsætning er at have flyttet 75 procent i 2020. Det kræver selvfølgelig, at efterspørgslen fortsætter med at vokse, for det er de glas, der sælger bedst, som det kan betale sig at få lavet i Danmark, fortæller Dennis G. Hansen.
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.