Dansk sømand druknet under redningsforsøg

En dansk sømand fra kontrolskibet Triton mistede i morges sit liv ud for Island i forsøget på at redde andres. Søværnet vil undersøge ulykken.

Bølgerne var høje og mørket tæt over Atlanterhavet. Alligevel firede otte danske søfolk fra inspektionsskibet Triton straks en redningsgummibåd i søen, da de mandag morgen ved sekstiden modtog et »mayday« fra den islandske kystvagt: Meldingen lød, at det cypriotiske skib Wilson Muuga var gået på grund på klipperne ud for Keflavik halvøen ved Island; 12 nødstedte sømænd behøvede hjælp.

Tritons opgave er at overvåge kysterne og redde nødstedte skibsfolk i farvandet ved Island, Grønland og Færøerne. For besætningen om bord på Triton indebærer hver dag således en risiko.

I et vejr som dette ville crewet normalt sende deres redningshelikopter i luften, da det er sikrere end at kaste sig ud i bølgerne, men helikopteren kunne ikke lette på grund af en defekt temperaturmåler i udstødningen.

Derfor trodsede otte mand bølgerne i en gummibåd for at komme de nødstedte sømænd fra Ukraine, Polen og Rusland til undsætning. En af de mænd, der vovede sig afsted i gummibåden, var en 25-årig marinekonstabel fra København med speciale i våbenhåndtering og dæksarbejde.

Det var stadig mørkt, da begge påhængsmotorer pludselig satte ud. Uden motor kunne gummibåden ikke klare sig i bølgerne, og den mistede retning og kæntrede. Triton modtog nødkaldet over radioen og sendte en ekstra gummibåd afsted.

Men holdet fandt kun en iturevet redningsvest.

Lidt senere lettede redningshelikopterne hos den islandske kystvagt for at bjærge Tritons besætning. For den 25-åriges marinekonstabels vedkommende kom hjælpen imidlertid for sent.

Hans druknedød betyder, at to krisepsykologer og to auditører nu bliver sendt afsted til Island for at tale med Tritons besætning og undersøge ulykken. Søværnets Operative Kommando (SOK) beskriver det som et tragisk, men hændeligt uheld, at helikopteren var defekt, og at begge påhængsmotorere på gummibåden satte ud. Der er ikke blevet sparet på sikkerheden om bord på Triton, fastslår pressechef i SOK Klaus Randrup:

»Det er vurderede risici, der bliver løbet, hver gang, man sejler med gummibåd i Nordatlanten. Det er risikabelt, men det er en del af jobbet.«

Ved redaktionens afslutning var den islandske kystvagt stadig i gang med at bjærge de 12 besætningsmedlemmer på Wilson Muuga.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.