Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.
København, 2. februar 2016
Alt imens de kommende efterårskollektioner vises frem under Copenhagen Fashion Week, kan den danske modebranche konstatere en stigende efterspørgsel fra udlandet. Særligt tyskerne, englænderne og italienerne er vilde med at gå i dansk tøj. Det viser en helt ny undersøgelse fra Deloitte.
- Den danske modebranche har virkelig fået fodfæste på det internationale marked. I de første 9 måneder af 2015 steg eksporten med 6,8 pct. i forhold til året før. Samtidig oplever vi to-cifrede vækstrater på nogle af de vigtigste eksportmarkedet. Det gælder eksempelvis England, Tyskland, Italien og Frankrig, siger partner i Deloitte Morten Steinmetz, der er ekspert i den danske modebranche.
I det hele taget går det godt for tøjproducenterne, der over en bred kam oplever vækst.
- Både i producent- og engrosleddet ser vi øget omsætning og forbedret indtjening. I 2015 steg det primære resultat pr. ansat med hele 15 pct. Det vidner om, at mange modevirksomheder har fundet en fornuftig forretningsmodel og er blevet bedre til at tjene penge, siger Morten Steinmetz.
Andelen af sunde virksomheder i modebranchen er derfor også på vej op.
- Hele 74 pct. af modevirksomhederne havde overskud i 2015. Det er en stigning på 2 pct. i forhold til året før. Samtidig kan 47 pct. af virksomhederne karakteriseres som værende meget sunde. Det betyder, at de både giver et fornuftigt afkast og samtidig har en høj soliditet, siger Morten Steinmetz.
På trods af de gode resultater venter der udfordringer forude, mener Morten Steinmetz:
- Mens eksporten til Europa generelt er gået frem, er eksporten til de såkaldte BRIK-lande stadig ikke slået igennem. Faktisk er den faldet med hele 43 pct. i løbet af det seneste år. Særligt i Rusland og Indien er salget styrtdykket, mens også kineserne i stigende grad vælger det danske tøj fra.
- Det er klart, at skal man fortsætte den høje vækst, er man nødt til også at have de nye eksportmarkeder med.
Om undersøgelsen:
Deloittes analyse af modebranchen er baseret på regnskabstal fra 376 virksomheder inden for engroshandel med beklædning.
Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.