En dansk kok der tilbereder paté ved en vikingegravhøj, plukker æbler på Lilleø eller serverer fiskefrikadeller med remoulade på Skagen.
Det er nogle af de billeder, der i april og maj måned vil suse hen over tv-skærmene i tusinder af kinesiske og amerikanske hjem, når de 13 afsnit af madprogrammerne ’New Scandinavian Cooking’ går i luften i udlandet.
Programmerne skal promovere Danmark og skandinavisk/dansk gastronomi gennem kokken Claus Meyer. I serien rejser han rundt i landet; kreerer retter med danske råvarer og jonglerer med lokale specialiteter, der ikke har noget med hakkebøffer eller dyrlægens natmad at gøre.
Turistorganisationen Visit Denmark er en af de organisationer, der sammen med blandt andre Landbrugsrådet og Arla Foods har skudt penge i projektet. Visit Denmark forventer, at serien vil lokke turister til Danmark og kalder det et af de største Danmarks-fremstød længe:
- Undersøgelser viser, at mad er en af de vigtigste ting, turister søger. Vi har altid brugt mad i markedsføringen. Men vi udvider i forhold tidligere, hvor det mest var wienerbrød og røde pølser, siger Lars Schaldemose, projektleder i Visit Denmark.
Danmark høster for tiden international annerkendelse for sin gastronomiske kunnen. Tidligere på året udtalte chef for Michelin-Guiden i Europa, Derek Bulmer, at København er ved at udvikle sig til en af de mest interessante madbyer i Europa. Det image vil Visit Denmark gerne styrke.
Programmerne er tidligere blevet lavet med en svensk og en norsk kok og opnåede omkring 100 millioner seere i hele verden. Fra slutningen af april bliver serien vist i Kina og fra maj på amerikansk tv. Senere på året kommer turen til England, Tyskland og Canada. Programmerne er produceret af det norske mediehus Tellus Works og kan findes på dansk tv i maj.