Pengekassen er lukket, og det bliver ikke de rejsende, der skal betale. Så klar er kritikken fra Dansk Folkeparti, efter det er kommet frem, at det forsinkede rejsekort, der skulle gøre det nemmere at pendle, nu kommer til at koste 150 millioner kroner mere om året.
"Det er endnu et kapitel i rejsekort-farcen, hvor man tilsyneladende hverken har styr på projektplanlægning eller omkostninger. Nu har man endnu en gang ikke styr på budgetterne, og jeg må sige, at de eneste, der ikke til at betale prisen, er pendlerne," siger Kim Christiansen, trafikordfører Dansk Folkeparti.
Et notat viser, at rejsekortet bliver 2,25 milliarder kroner dyrere frem til år 2026. Det svarer til 150 millioner kroner hvert år. Pengene kan dækkes ind, hvis billetterne bliver fem procent dyrere.
Trafikselskaberne må selv få orden i sagerne, mener trafikordføreren. De skal ikke forvente, at hverken stat eller pendler bliver sorte Per.
"Nu må trafikselskaberne se at få styr på processen, så de ikke den ene gang efter den anden kommer med ekstraregninger. Sidste gang var det 200 millioner, de skulle bruge. Det er deres egen opgave at få orden i sagerne," siger Kim Christiansen.
Trafikordføreren mener, at ekstraudgifterne måske kunne være undgået, hvis trafikselskaberne havde været villig til at se på, hvordan samme ordning fungerer i udlandet.
"Et af problemerne har nok været, at man ville opfinde den dybe tallerken igen. Man burde have kigget på udlandet, hvor der er mange eksempler på rejsekortsordninger, der fungerer. For eksempel i Singapore, har de haft rejsekort i mange år, og det har fungeret rigtigt godt," forklarer han.
Idéen med rejsekortet er, at rejsende nemt skal kunne rejse på tværs af trafikselskaber. På sigt skal rejsekortet afløse månedskort, billetter og klippekort. Ifølge DSB forventer man, at rejsekortet bliver landsdækkende i år 2011.