Elbiler er – trods gavmilde rabatter fra regeringens side i registreringsafgifter – stadig en forholdsvis pebret affære. Således koster langt de fleste et pænt stykke over 250.000 kr. 300.000 kr. og opefter. Kun Seat Mii og Fiats mindste 500e koster hhv. 160.000 og 180.000 kr.
Men nu kommer der en billig fransk fætter, som laver om på dette. En mini-SUV, Dacia Spring, som er 100 % elektrisk og koster fra sølle 128.995,- kroner. Avisen.dk var inviteret som nogle af de første herhjemme til at prøvekøre den franske bil, som dog er lavet i Kina.
Dacia hører under den store Renault-koncern, og det er da også franske ingeniører og designere, som har stået for bilen og dens udseende, men det er nu engang billigere at producere både kuglepenne, legetøj og ja, biler i Kina.
Og den billige pris afspejler da også tingene i Daciaen. Man skal ikke forvente Audi-finish og gennemtænkte løsninger, men bare et køretøj, som bringer en sikkert (6 airbags, nødbremse etc.) fra A til B. I byerne og nærområderne vel og mærke.
For Dacias batteri magter ikke mere end 230 km. (WLTP) på en opladning ved blandet kørsel og 305 km. i byen (WLTP). Men hånden på hjertet, så er det også mere end rigeligt – både hvis du bor i byen eller i en af omegnskommunerne. Man kører sjældent mere dagligt.
Hvis du vil bruge den som en travl familiebil med langt til arbejde og har sommerhus langt væk, er Dacia Spring selvsagt lidt mindre anvendelig.
Dacia er i øvrigt en af Europas sælgende biler med 7 mio. styks de sidste 16 år. Og det er fortrinsvis til private, da mærket ikke gør sig i flåde/firmabiler - kun i varevognssegmentet.
Spring'en kører fint og er agil og med ok. optræk fra stilstand til 55 km/t på lige omkring 6 sekunder, og man kan fartbegrænse den via en knap, så man ikke kører hurtigere i byen, end man må. Batteriet er som altid en tung akilleshæl i elbiler, men her vejer det ikke mere end 200 kg., hvilket bringer den samlede vægt op på under et ton, og det kan som sagt mærkes på trods af de beskedne 44 hk.
Pris er konge
Vil man give gas i overhalingsbanerne på hoved- og motorveje, skal man lede efter en anden bil. 19 sekunder tager det at ramme 100 km/t fra stilstand... og topfarten er 125 km/t.
Den har et rummeligt bagagerum til indkøbene, og når bagsæderne lægges ned er her virkelig meget plads i den boksede kabine til varer og større indkøb.
Prisen er yderst spiselig. Fra lige under 129.000 for den mindste Comfort, men gå endelig efter Comfort+ til 11.000 mere, for med tiden vil du blive ret så irriteret over den skrabede version, som ikke har infotainment, LED-lys, ikke kan hurtiglade og flere andre mangler.
Dacia Spring i alle versioner kan bestilles på nettet ligeså nemt, som man bestiller et par shorts. Se mere her på Dacia, men levering af bilen sker først til september. Den kan også leases, men med en pris på 2.095,- kr./måneden, så kan det bedre svare sig at købe.
Hvorfor?
Fordi Dacia Spring opfylder sin mission som en praktisk bybil med bedre plads end konkurrenterne Seat Mii og Fiat 500e. Ideel som bil nummer to eller som delebil og prisen er trækplasteret.
Hvorfor ikke?
Fordi du har brug for at køre noget længere, og vil gerne kunne overhale andre bilister indimellem.