Dette er en anmeldelse. Anmeldelsen er udtryk for skribentens holdning.
Okay, indrømmet, overskriften er en stramning. Første sæson af ”Forbrydelsen” er måske stadig den bedste, danske tv-serie nogensinde. I skarp konkurrence med de to stykker 80’er-guld ”Nana” – og det alt for oversete science fiction-epos ”Crash”.
Men ”Friheden” er deroppe af. Første sæson var eminent og anden tegner ligeså fremragende.
For nye seere og læsere opsummerer vi lige: Serien handler om en lille familie, der klarer sig igennem tilværelsen ved at snyde og bedrage (men kun dem, der har fortjent det, selvfølgelig).
Første sæson blev eksklusivt vist på Viaplay i 2018, og selvom serien fik anstændige seertal, er den stadig en overset ingrediens i overflødighedshornet af danske tv-serier. Men hvilken en.
Den nye sæson begynder tre måneder efter den første sluttede. Dengang stak datteren Ester (Emma Marott) og hendes kæreste Patrick (Kasper Stensbirk) af med familiens 15 tilsvindlede millioner. Men de bliver stjålet fra dem igen allerede inden titelsekvensen, og inden længe er parret tilbage ved mor og far, Nina (Lene Maria Christensen) og Erik (Lars Ranthe). Alle tilgiver hinanden, for nu skal pengene hustles tilbage.
Nina og Erik er det, der på moderne filmdansk hedder ”con artists”, professionelle svindlere, med alt hvad det indebærer af masker, parykker, falske identiteter og tryllenumre. ”Friheden” står dermed på ryggen af tv-serier som den ligeså oversete ”Sneaky Pete”, og film som ”Now you see me”, ”Catch me if you can”, hele ”Oceans”-mytologien – og vores egen Olsen-Banden, for den sags skyld.
Underspillet humor
Og ligesom sidstnævnte leverer den også en satirisk, men bidsk kritik af samfundets kyniske spidser og de steder, de gemmer sig: Banker, forsikringsselskaber og, som i den nye sæson, kosmetikbranchen.
Lene Maria Christensen og Lars Ranthe er perfekte som hverdagsdanskerne, der både skal tøjle fugt i kælderen og forældreintra, falske næser og fuskeri i millionklassen. Og en datter, der helst bare vil tilbage på gymnasiet, men overtales til at deltagere i familieeventyret.
Den underspillede humor, de knivskarpe oneliners og rappe replikskifte er perfekt balanceret, som allerede i ægteparrets første scene, hvor de forsøger at forklare deres bankrådgiver, hvorfor omsætningen er dalet i deres ”konsulentvirksomhed”, alt imens der klippes frem og tilbage mellem banken og parrets seneste fejlslagne svindelnummer.
Instruktør Mikkel Serup har tidligere bl.a. instrueret afsnit af ”Forbrydelsen 3” og ”Livvagterne”, mens manuskriptforfatter Thor Bjørn Krebs, uden at fornærme nogen, er et mere ubeskrevet blad. Det bør der snart blive lavet om på, hvis der er nogen rimelighed til.
Anden sæson af ”Friheden” havde premiere på Viaplay i søndags. Anmeldelsen er baseret på de første tre afsnit.