Udlændinge skal tænke så positivt om Danmark, at de får lyst til at tage hertil for at arbejde, holde ferie, studere eller ganske enkelt får lyst til at investere deres penge i Danmark.
Torsdag fremlagde økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen (K) en handlingsplan, som skal skabe et klart og positivt billede af Danmark i udlandet. Målet er, at kendskabet til Danmarks kvaliteter skal være så godt, at vi i 2015 skal være i top ti blandt OECD-landene. I efteråret 2006 lå Danmark som nummer 14.
»Danmark har meget at byde på, men vi skal være bedre til at fortælle det til resten af verden. For i globaliseringen gælder, at den, der lever stille, alt for nemt bliver glemt og overset. Et godt kendskab til Danmarks styrker og kompetencer er derfor vigtigt for den fortsatte vækst, der skal finansiere fremtidens velfærd,« siger Bendt Bendtsen.
En del af planen er at oprette »Markedsføringsfonden Danmark«, der skal støtte initiativer, som gør god reklame for Danmark i udlandet, for eksempel i forbindelse med store klimakonferencer.
De Radikales innovationsordfører, Elsebeth Gerner Nielsen, visioner for præcist, hvad det er Danmark skal brandes for.
»Regeringen giver med sin plan ikke svar på, hvad det er i Danmark, der skal markedsføres. Regeringens mål er blot at gøre Danmark mere kendt, mens Det Radikale Venstre mener, at Danmark skal markedsføres på at være et frisindet, omsorgsfuldt og moderne land – der er optaget af at sikre miljø og mennesker – også ude i verden – de bedst tænkelige vilkår,« siger Elsebeth Gerner Nielsen, der peger på vindmøller og børneinstitutioner som eksempler på, hvor Danmark er et omsorgsfuldt land.
Hun undrer sig også over, hvordan regeringen vil trække flere mennesker til Danmark samtidig med, at den fører en stram udlændingepolitik.
»Hvad hjælper det at gøre sig til over for verden, hvis man dybest set ikke vil have verden til Danmark? Visumpolitikken er en forhindring. Udenlandske studerende i Danmark må ikke medbringe deres ægtefælle, ligesom de ikke har ret til at arbejde i Danmark efter endt uddannelse. Det skræmmer de studerende væk,« siger Elsebeth Gerner Nielsen, der dog støtter den overordnede plan om at gøre mere for at markedsføre Danmark.
Fakta:
Fra 2007-2010 er der sat 412 millioner kroner af til markedsføringen af Danmark. Pengene er afsat i forbindelse med udmøntningen af globaliseringspuljen, som regeringen Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og De Radikale står bag.