Danmark kravler på mediemarkedet

Danskerne har været for sløve til at benytte de mange nye muligheder på mediemarkedet. I udlandet er man langt foran.

Vi podcaster, weblogger og spiller spil på internettet. Ny elektronik baner i disse år vejen for en strøm af nye medier og kommunikationsformer i den globale medierevolution.

Men Danmark står langt tilbage i revolutionen. For selvom mulighederne er enorme, og selvom de i udlandet bliver udnyttet intensivt, så kravler vi i Danmark stadig rundt på stenalderstadiet.

Det mener Mari-Louise Jonsson, der har udgivet bogen »Blah - om fremtidens medier, der får folk til at snakke«.

Hun henviser til, at man i Sydkorea bevidst har gjort super hurtigt bredbånd til allemandseje, og det har nu gjort computerspil over internettet til en nationalsport på linje med, hvad fodbold er herhjemme.

»Som it-samfund er Sydkorea rundt regnet 15 år forud for Danmark. Og det er ? desværre ? langt fra noget enkeltstående tilfælde. Det ser man eksempelvis, når danske og udenlandske virksomheder disponerer over deres mediebudgetter. Her vil en almindelig dansk virksomhed sprede sig over ikke mere end fem medietyper, hvor for eksempel L?Oreal i Frankrig fordeler deres mediebudget på cirka 25 medietyper,« forklarer Mari-Louise Jonsson.

I Frankrig anslår man, at der er lige så mange weblogs, som der er indbyggere, men den form for kommunikation har danskerne også været langsomme om at tage til sig.

»Herhjemme har almindelige mediebrugere generelt været sene til at gøre brug af de nye mediemuligheder. Og de danske virksomheder har med få undtagelser været endnu længere om at benytte de nye medieformer,« siger Mari-Louise Jonsson.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.