Danmark jagter flere kinesiske turister

Kineserne vil shoppe og se H.C. Andersens eventyrland, når de besøger Danmark, men skal lokkes til mere.

Den danske rejsebranche forsøger allerede nu at få del i det kinesiske rejseboom, der netop er begyndt, og som i de kommende år vil brage ud fra det store asiatiske land.

Det oplyser viceadministrerende direktør hos VisitDenmark, Lars Erik Jønsson, efter at nye tal har slået fast, at antallet af kinesere på internationale rejser steg med 22 procent i 2011.

VisitDenmark har eksempelvis oprettet et kontor sammen med den norske turistorganisation i den kinesiske hovedstad Beijing, for at få København, Danmark og de norske fjorde ind i rejsekatalogerne.

- Vi forsøger at sælge København som den lille eventyrlige storby og kombineret med det norske landskab giver det et godt billede af det eventyrland, de kender fra H.C. Andersens fortællinger, siger Lars Erik Jønsson.

Fra 2005 til 2011 er antallet af kinesiske overnatninger i Danmark steget fra 57.780 til 85.110, viser tal fra Danmarks Statistik.

VisitDenmark vurderer, at man i år kan nå op på mere end 100.000 kinesiske overnatninger, blandt andet på grund af SAS' nye direkte rute København-Shanghai.

Kineserne kommer dog typisk til Danmark som en del af en pakkerejse. Først besøger de måske London, Paris eller Rom, som er blandt de mest populære kinesiske turistmål i Europa.

De tager så til København for at shoppe og derfra måske videre til den unikke natur ved de norske fjorde.

- Målet på sigt er at få dem til at blive en ekstra overnatning. Vi arbejder på at få H.C. Andersens Odense, Skagen og området ved Legoland ind i kinesernes bevidsthed også, siger Lars Erik Jønsson.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.