Danmark bliver frifundet for brud på EU's regler for udenlandske chaufførers kørsel med fragt på danske veje.
Sådan lyder den endelige afgørelse torsdag fra EU-Domstolen.
EU-Domstolen mener, at EU's regler for såkaldt cabotagekørsel er uklare. Og derfor har Danmark lov til at fortolke dem på sin måde, mener domstolen.
Det er EU-Kommissionen, der har anklaget Danmark for at bryde reglerne.
I forbindelse med en international transport må udenlandske chauffører ifølge EU-reglerne have tre cabotagekørsler i et andet medlemsland inden for en uge.
Det er der enighed om.
Men EU-Kommissionen mener, at de udenlandske chauffører både kan losse af flere steder og læsse på flere steder på samme tur.
Og det tillader Danmark ikke.
Ifølge de danske regler må de udenlandske chauffører godt have enten flere lossesteder og ét læssested eller flere læssesteder og ét lossested på samme tur.
Men ikke flere af begge dele.
Og den fortolkning er i orden, lyder det torsdag fra EU-Domstolen.
Den siger i sin afgørelse, at loftet på tre kørsler på en uge kunne blive "meningsløst", hvis udenlandske chauffører både kan læsse og losse et ubegrænset antal gange på samme tur.
Branchedirektør Michael Svane fra DI Transport hilser EU-dommen velkommen.
- Det er fint at få afklaret, om den danske praksis har været lovlig eller ej, siger Michael Svane.
Han mener, at dommen viser behovet for mere klare EU-regler, der er nemme at forstå og kontrollere.
Michael Svane er også tilfreds med, at den danske regering arbejder for at få ændret EU-reglerne, så de begrænser antallet af dage, som udenlandske chauffører må køre i Danmark.
Det var Magnus Heunicke (S), der var transportminister, da Danmark i 2014 modtog den første trussel om at blive slæbt for EU-Domstolen.
Han sagde dengang, at Danmark ikke var bange for en retssag.
- De regler, vi har i Danmark, er nemlig vigtige for, at vi kan bekæmpe social dumping, sagde den daværende transportminister.
/ritzau/