Den danske søfartstradition trækker tråde tilbage til vikingetiden, men også i dag præger danske skibe verdenshandlen.
Det fremgår af en opgørelse, som Danske Rederier har foretaget.
Den er foretaget med udgangspunkt i den samlede bruttotonnage, som danske rederier har til rådighed og viser, at vi nu er verdens syvendestørste søfartsnation i verden.
Det er én plads bedre end ved forrige opgørelse, idet Sydkorea er blevet overhalet i mellemtiden.
- Det er stort, at vi rykker frem på listen i et svært marked præget af skarp konkurrence.
- Danske rederier er gode købmænd, der kender deres kunder og ved, hvordan man finder de fragter og forretninger, der giver vækst.
- Det gør dem konkurrencedygtige, specielt når det strammer til, siger Anne Steffensen, der er administrerende direktør for Danske Rederier.
Hun fremhæver, at de danske rederier råder over skibe inden for alle segmenter.
Det gør dem robuste i den forstand, at de kan byde ind der, hvor markedet er.
Det er specielt nyttigt, når man eksempelvis går igennem en periode, hvor olieindustrien har haft det svært.
Målet er, at Danmark skal i top-5 i verden, og det kræver ifølge Anne Steffensen, at rammevilkårene bliver forbedret.
- Regeringen har allerede spillet ud med to vigtige forslag, som forhåbentlig bliver vedtaget.
- Det vil give et betragteligt løft, hvis vi kan få fjernet registreringsafgiften på skibe og udvidet sømandsbeskatningsordningen, så den også omfatter offshoreskibe, siger hun.
Opgørelsen omfatter både skibe, som rederierne ejer selv, eller som de indchartrer for en længere periode.
Listen toppes af Grækenland foran Japan, Kina og Singapore. Danmarks nærmeste konkurrent er Tyskland på sjettepladsen.
/ritzau/