Finanskrisen har ramt byggeriet, og et højt antal dygtige bygningsingeniører er uden job.
Derfor opfordrer formanden for Folketingets Trafikudvalg, Flemming Damgaard Larsen (V), ledige bygningsingeniører til at efteruddanne sig til anlægsingeniører på universiteterne.
"Det ville løse en del af problemet med manglen på anlægsingeniører til de store infrastrukturplaner," pointerer Flemming Damgaard Larsen.
Markant lønnedgang
Deri er Ingeniørforeningens formand Lars Bytoft enig. Det samme er direktører i de rådgivende ingeniørfirmaer Cowi og Rambøl.
"Problemet er bare, at for at få videre- og efteruddannelse til anlægsområdet på eksempelvis DTU, skal ledige ingeniører gå fra dagpenge til SU. I praksis betyder det så markant en nedgang i indkomsten, at de undlader at gøre det," siger Lars Bytoft.
"Fuldstændig vanvittigt"
Når ingeniørerne ikke kan beholde deres dagpenge, mens de studerer, skyldes det, at de skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet for at kunne modtage dagpenge.
Det vil Socialdemokraternes arbejdsmarkedsordfører, Torben Hansen, lave om på.
"Det er fuldstændig vanvittigt, at vi træffer politiske beslutninger om trafikinvesteringer, men samtidig har et dagpengesystem, der holder ingeniørerne fra at realisere trafikinvesteringerne," siger han og tilføjer:
"Vi politikere må skabe nogle rammer, der gør det attraktivt for ingeniører at efteruddanne sig,"
Eksempler:
- Femern-forbindelsen
- Moderne tog-signalanlæg
- Nye motorveje
- Bedre adgangsforhold til kollektiv transport
- Hurtigtog København-Aalborg.
- Metro-ring i København
- Letbane i Århus
- Højhastighedsbane København-Ringsted