Tanken om at købe sig til en god samvittighed tiltaler ikke danskerne.
I hvert fald har kun få hundrede flypassagerer herhjemme valgt at betale lidt ekstra for billetten og lade SAS give pengene videre til projekter, der begrænser forureningen.
SAS er overrasket
Det danske flyselskab har ellers i lidt over en måned givet sine kunder mulighed for eksempelvis at betale 16 kroner ekstra for en tur til Paris for på den måde at råde bod på den CO2-forurening, som flyet laver.
SAS giver så pengene videre til grønne projekter for vedvarende energi.
I dag taler tallene deres eget sprog:
»Det går ikke så godt, som vi havde forventet. Faktisk er tallene noget dårligere, end vi havde regnet med,« siger miljøchef i SAS Martin Porsgaard Nielsen.
Han melder om et par hundrede solgte grønne billetter. Og det er ikke meget, når man tager i betragtning, at SAS hjemmeside dagligt besøges af flere tusinde passagerer.
»Det skal bare have tid«
Da SAS under stort medieopbud kom på idéen, råbte nogle kritikere om hykleriske afladsbilletter. Andre kaldte det vejen frem for et renere miljø, fordi man alligevel ikke kan begrænse flyvningen.
»Der er ræson i, at man kan købe sig til en kvote, forstået på den måde, at man betaler for sit eget CO2-forbrug ved at sikre energibesparelser andre steder i verden,« sagde professor på Danmarks Tekniske Universitets kemitekniske afdeling Kim Dam-Johansen.
I SAS tror man da også stadig på projektet.
»Det skal bare have lidt tid. Da vi første gang hørte om økologisk mælk, måtte landmændene jo også hælde en masse liter ud igen,« siger Martin Porsgaard Nielsen og hæfter sig ved, at flere store erhvervskunder har vist interesse for konceptet.
Ifølge Miljøstyrelsen har British Airways givet sine kunder samme mulighed for at gøre noget for miljøet ¿ men med større succes end SAS.
Man kan selv beregne CO2-forbruget for sin flyrute på www.sas.dk.