Dårlig respons går virksomheder dyrt

Syv ud af ti virksomheder svarer ikke på jobansøgninger. Det får ansøgere til at gå uden om virksomhedernes produkter, viser undersøgelse.

Af Stine Behrendtzen
stbe@dny.dk

Det kan give bagslag, når virksomheder ikke svarer på jobansøgninger. For otte ud af ti ansøgere betyder det, at de ikke kunne finde på at søge job i virksomheden igen, viser en undersøgelse fra rekrutteringsbureauet StepStone.

Undersøgelsen viser desuden, at 60 procent mener, at mangelfuld kommunikation i ansættelsesforløbet kan påvirke dem til ikke at købe virksomhedens produkter:

»I dag handler det ikke alene om, at kunne tilbyde den bedste løn og den bedste pensionsordning. Det handler i høj grad om, hvordan kandidaten opfatter virksomheden, og hvilke signaler de mener, virksomheden sender,« siger direktør for StepStone, Morten Heuning.

»Vi er i høj grad nødt til at tilpasse os markedet, hvor kandidaterne så at sige kan vælge, hvad der passer dem. Vi har derfor ikke råd til at miste mulige kandidater på grund af en uprofessionel rekrutteringsproces,« siger han.

I Danmark får syv ud af ti ansøgere ikke noget svar på deres ansøgning. Det samme billede tegner sig i Norge og Sverige.

Tilmeld dig gratis vores nyhedsbrev for flere nyheder.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.