Siden nytår er tre danske cyklister blevet dræbt i såkaldte højresvingsulykker, hvor en ligeudkørende cykel rammes af en højresvingende lastbil i et kryds. Det er lige så mange som hele sidste år, og det får Cyklistforbundet til at lange ud efter lastvognsbranchen.
Cyklisterne føler ikke, at problematikken bliver taget alvorligt, til trods for, at lastvognsbranchen deltager i arbejdet i den såkaldte Spejlgruppe under Trafikstyrelsen, som har til formål at forhindre ulykkerne.
- Der er en risiko for, at vi kommer til at optræde som nyttige idioter. Jeg føler, de bruger det som en syltekrukke, siger Frits Bredal, som er kommunikationschef i Cyklistforbundet, til Ritzau.
Han er frustreret over, at cyklisterne hverken har kunnet få lastvognsbranchen med på at anbefale et lovpligtigt orienteringsstop for højresvingende lastbiler eller et krav om montering af kameraer på lastbilerne, som skal give chauffører udsyn i den blinde vinkel ved højre fordæk.
Hos Rådet for Sikker Trafik har dokumentationschef Jesper Sølund også noteret sig de tre dødsulykker, som er kommet på forholdsvis kort tid.
- Det er lidt atypisk, at vi er oppe på tre dødsulykker på det her tidspunkt af året. Det er det niveau, vi på det seneste har set for et helt år, og nogle år endda lavere, så det er selvfølgelig bekymrende, konstaterer han.
Dødstallet på tre er dog samtidig så lavt, at Jesper Sølund i højere grad hæfter sig ved, at den generelle tendens er positiv.
- Vi er gået fra cirka 40 personskader om året til 11 sidste år, og tendensen er ganske klar. To tredjedele af ulykkerne er skåret væk, konstaterer Jesper Sølund, som ikke vil blande sig i konflikten mellem cyklisterne og lastbilchaufførerne.
Hos Dansk Transport & Logistik, som er lastvognsbranchens repræsentant i Spejlgruppen, vedkender mig sig gerne et ansvar for ulykkerne.
Man mener til gengæld, at Cyklistforbundets anklager om passivitet er ubegrundede.
- Vi har arbejdet målrettet med højresvingsproblematikken i 10 år, og det er noget, der optager vores medlemmer. Vi deltager i kampagner, og vi har undervist 75.000 skoleelever i risikoen for højresvingsulykker, siger chefkonsulent Frank Davidsen.
/ritzau/