De kører som død og helvede. Over for rødt, på fortovet og mod ensretningen.
Færdselspolitiet måtte under sidste uges cyklistkampagne i København have blokken frem intet mindre end 777 gange for at udskrive bøder til omkring 500 kroner stykket til cyklister på afveje.
- Det gik jo desværre nøjagtig, som vi havde forventet. De kører som død og helvede, siger den operative leder af Færdselspolitiet i København politikommissær Ole Kahr til Avisen.dk.
Af de i alt 777 bøder politiet delte ud til uvorne cyklister, blev 71 givet for at køre på fortovet, 26 for at køre i fodgængerfeltet, og 44 befandt sig på et forkert sted på vejbanen, når de svingede, mens 128 kørte mod ensretningen eller andre steder, hvor de intet havde at gøre.
Og når det kom til lys, var den også gal, blandt andet blev 70 cyklister taget for at køre uden lys om aftenen.
Men kampagneugens allerstørste - og alvorligste udskrivning - var 360 bøder for at køre over for rødt.
- Langt de fleste bøder blev givet for at køre over for rødt lys, og det er den farligste forseelse. Både for cyklisten selv, for bilisterne og for de andre cyklister og fodgængere, som befinder sig i nærheden. Det er klart den forseelse, hvor der er risiko for flest involverede og de største trafikuheld, siger Ole Kahr.
Han varsler allerede nu, at både københavnerne og resten af landets cyklister vil komme til at se mere til den slags kampagner de kommende år.
Men han mener ikke, at kampagnerne i sig selv rokker ved danskernes holdning til, hvad man kan og ikke kan tillade sig på jernhesten.
- Kampagnen er for at få folk til at vågne op. Men selvom 777 bøder er et højt tal, ikke mindst i en ferieperiode med færre cyklister på gaden en normalt, rokker det ikke i selv ved folks adfærd. Det er en debat, der skal til, og det håber vi, at kampagnerne kan være med til at sætte skub i.
Dokumentationschef i Rådet for Større Færdselssikkerhed, Jesper Sølund, er enig i, at kampagner alene ikke gør det:
- Det er en god ide at sætte fokus på cyklisters adfærd, men man kan ikke forvente, at de med ét slag begynder at opføre sig mere fornuftigt. Det er afgørende, at kampagnerne følges op med en bred og vedvarende informationsindsats, siger han til Avisen.dk.