Skrevet af Asger Lind Krebs | askr@avisen.dk
Det er snart en måned siden, at Bjarne Riis med fast blik indrømmede, at han havde taget både epo og doping i sin aktive cykelkarriere. Beslutningen om at tilstå var velovervejet, men sendte ikke desto mindre IT-virksomheden CSC i tænkeboks.
Ville den fortsat bruge 50 millioner kroner årligt på at være hovedsponsor for Bjarne Riis cykelhold? Endnu har CSC ikke givet så meget som et pip fra sig. Heller ikke i går var meddelsomheden stor
»Det har vi ingen kommentarer til i øjeblikket,« lyder den kortfattede besked fra CSC s kommunikationschef i Danmark, Line Ørskov.
»Virksomheden CSC har tøvet for længe. Den bør komme med en udmelding hurtigst muligt,« siger Jeppe Lauritzen, direktør i Promovator, et firma der rådgiver om sponsorering.
Det kunne umiddelbart ligne en dårlig idé at poste millioner af kroner i et cykelhold, hvis ejer har indrømmet doping. Men sådan forholder det sig ikke nødvendigvis.
»Der er mange faktorer, der spiller ind. Jeg tror bestemt, at sponsoratet har været en succes indtil nu for CSC. Det har hjulpet til at udvikle virksomhedens brand og skabe gode kunderelationer, hvor de vigtigste kunder for eksempel har kunnet køre med i sportsdirektørens bil. Men det taler imod, at Bjarne Riis troværdighed har lidt et knæk,« siger Jeppe Lauritzen.
Han vil dog generelt anbefale firmaer at vente og se tiden an, inden de begynder at sponsorere cykelhold. Og noget tyder da også på, at de mange dopingsager har mindsket interessen for cykling og dermed også værdien af sponsorater. Ifølge det tyske medieanalyse-firme IFM havde endags-klassikeren Flandern Rundt i år 77 procent færre seere i Spanien, Italien, Holland, Tyskland og Frankrig.