SAS kan kun overleve, hvis koncernen snart får gennemført selskabets nye overenskomster.
Sådan siger finansminister Bjarne Corydon (S) i en kommentar til koncernens milliardstore spareplan (4 Excellence Next Generation), der blev offentliggjort mandag.
- Gennemførelsen af 4 Excellence Next Generation er en helt nødvendig forudsætning for, at SAS har en fremtid.
- Derfor er der simpelthen ikke et alternativ til, at de nye overenskomster hurtigt falder på plads, siger Bjarne Corydon.
- Selv om det naturligvis er store krav til medarbejderne, så håber jeg, at de har en forståelse for og erkendelse af, at planen er den eneste mulighed for også fremover at have et stærkt skandinavisk luftfartsselskab som SAS, siger han på Finansministeriets hjemmeside.
Skønt SAS har sænket sine omkostninger kraftigt med planerne Core SAS og 4 Excellence Next Generation, har det ikke været nok med de høje priser på flybrændstof og lavere billetpriser, påpeger Bjarne Corydon.
Han understreger, at de svenske, danske og norske statskasser har valgt at støtte SAS.
- Til gengæld har vi som ansvarlig ejer valgt at spænde et midlertidigt sikkerhedsnet ud for SAS ved at stille en kreditfacilitet til rådighed samen med de andre større aktionærer og selskabets banker, siger finansministeren.
- Dette sikkerhedsnet er nødvendigt for, at SAS kan fremstå som et solidt selskab over for sine kunder og leverandører, indtil selskabet igen kan stå på egne bed, siger han.
Danmark ejer 14,3 procent af SAS, Sverige står for 21,4 procent, mens den norske stat har14,3 procent ligesom Danmark. Den anden halvdel af selskabets aktier ejes af private investorer.
De tre nordiske stater mener ikke, at statsstøtten skal notificeres og godkendes af EU-Kommissionen, fordi kreditten er kommercielt velbegrundet.