Miljøminister Connie Hedegaard (K) går nu i offensiven mod den såkaldte infrastrukturkommission, som regeringen selv har nedsat. Kommissionen har for lidt fokus på miljø og klima, mener hun.
Infrastrukturkommissionen blev nedsat i november sidste år af daværende trafikminister Flemming Hansen (K), og formålet er at komme med forslag til, hvordan den danske infrastruktur kan forbedres – ikke mindst for at undgå lange bilkøer.
Men miljøministeren mener, at kommissionen indtil nu har haft alt for lidt fokus på den kollektive trafik.
»Det er et problem, hvis vi får et stykke arbejde, der kun handler om motorveje og asfalt-kilometer,« siger Connie Hedegaard.
Vanvittigt vigtigt
Kommissionen har løbende præsenteret sit arbejde og afslutter efter planen arbejdet sidst i næste måned. Men ifølge miljøministeren er et større fokus på eksempelvis den kollektive trafik så vigtig, at kommissionen om nødvendigt må overskride deadline for også at komme med mere omfattende forslag på det område.
»Jeg mener, det er vanvittig vigtigt, at kommissionen også kommer med bud på, hvordan vi skal håndtere fremtidens kollektive transport. Også set i lyset af klimaforandringerne,« siger hun.
Venstre trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, kan dog på ingen måde genkende miljøministerens opfattelse af Infrastrukturkommissionen, forklarer han:
»For det første kan der altså være rigtig god miljøpolitik i at forhindre, at folk holder i kø på motorvejene. Men kommissionen har altså også haft fokus på kollektiv trafik og samspillet mellem transportformerne,« siger han.
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra trafikminister Jakob Axel Nielsen (K) eller kommissionens formand, Birgit Aagaard-Svendsen.
Blev nedsat i november 2006.
Skal komme med forslag til indretning af infrastrukturen i Danmark.
Forventes at færdiggøre arbejdet i slutningen af oktober.