Medicoselskabet Coloplast, der blandt andet producerer stomiposer og katetre, har for femte kvartal i streg leveret en såkaldt organisk omsætningsvækst på otte procent.
En græsk prisreform har dog haft en negativ påvirkning på salgsudviklingen i flere af selskabets forretningsområder.
Det fremgår af selskabets regnskab for tredje kvartal af det forskudte regnskabsår 2017/18, der er offentliggjort onsdag middag.
Fra chefkontoret i det danske selskab er der tilfredshed.
- Den organiske omsætningsvækst er for femte kvartal i træk dobbelt så høj som markedsvæksten, siger administrerende direktør i Coloplast Lars Rasmussen.
- Vi oplever solid vækst på tværs af forretningsområder, og det skyldes ikke mindst produktlanceringer og kommercielle investeringer.
Organisk vækst er, hvor meget et selskabs omsætning er vokset, når man ikke regner opkøb med.
Salget endte i tredje kvartal på 4225 millioner kroner, hvor det i samme periode sidste år endte i underkanten af 4000 millioner kroner.
Selskabet opererer med fire forretningsområder, som er stomi, kontinens, urologi og hud samt sårpleje.
I det største forretningsområde, stomi, voksede omsætningen syv procent organisk. Og ifølge Ritzau Finans skuffer det analytikerne, der havde ventet en vækst på ni procent.
Selskabet oplyser, at stomi-området var ramt af prisreduktion i Grækenland.
Coloplast løfter forventningen til omsætningsvæksten i lokal valuta for hele regnskabsåret en smule.
Det skyldes, at patentudløbet på Speedicath-standardkatetre ikke rammer så hårdt som først antaget.
- Patentudløbet på Speedicath med udgangen af sidste regnskabsår har vist sig at have en begrænset betydning, siger Lars Rasmussen.
- Derfor kan vi igen opjustere vækstforventningerne til året, og det er jeg naturligvis meget tilfreds med.
Der ventes nu en vækst på omkring otte procent, hvor selskabet før ventede syv til otte procent.
/ritzau/