Så længe, hun kan huske, har Roskilde forsøgt at få fingre i AC/DC.
Men de australske rock’n’rollere har ikke villet spille festivaler siden 70’erne, så igen i år må Rikke Øxner og co. sætte et minus ved et af ønskesedlens topnavne.
Det er ellers IKKE fordi, chefbookeren på Roskilde Festival gerne øser af alle de navne, som festivalens musikgruppe gerne ville have haft på krogen i år.
Faktisk må man gætte sig frem ved at spørge til et bestemt band af gangen, hvorefter Rikke Øxner roligt overvejer om hun vil løfte sløret.
Således står det klart, at Coldplay var på positiv-listen, men da briterne ikke er på turné lige nu, lykkedes det ikke at lukke en aftale.
Sans for timing
Med andre ord - at fylde et festivalprogram er ikke noget tag selv-bord, men snarere et gigantisk puslespil baseret på held, penge og prestige - og i øvrigt 114 andre faktorer, for eksempel evnen til at aflure populærmusikkens krystalkugle.
- Der er enormt mange overvejelser til grund for de valg, vi tager. Vi administrerer jo en lang række kunstneriske ønsker og valg. Derfor er det vigtigt, vi ikke tror, vi selv ved alt, men netop har hul igennem til netværket, påpeger Rikke Øxner med henvisning til den pladebranche, der hvert år banker på med ideer til programplanlægningen.
Men også publikum, musikanmeldere og ikke mindst det internationale festivalmiljø inspirerer Øxner og co.
- Faktisk byder vi på 2-3 gange flere navne, end vi har brug for, fordi der er så mange ting, der skal falde på plads. Musikalsk handler det om timing og om at overraske publikum.
Nej tak til Bon Jovi
At de jyske marker i år har haft besøg af alverdens gamle pop- og rockstjerner, som for eksempel Bon Jovi, The Police, Bob Dylan og Dolly Parton, spiller faktisk også ind i Rikke Øxners puslespil.
Således har Roskilde i flere år forsøgt at hyre Dolly Parton, men efter countryikonets halvfyldte koncerter i Horsens og Viborg er hun røget af ønskelisten. Overraskelsesmomentet er ganske enkelt forsvundet.
Hvad så med de ellers populære Bon Jovi?
- Lige nu passer Bon Jovi ikke til vores profil. Men hvis de om fem år udgiver en spændende plade, så vil vi da overveje det. Vi skal jo ikke please vores publikum, men overraske folk med alt det, de endnu ikke ved hvad er, men selvfølgelig bliver glade for.
Konfirmations-indikator
Inspirationen finder Rikke Øxner ofte blandt de helt unge teenagere.
”En god indikator er for eksempel at gå til konfirmation. Hvis en 14-årig knægt går rundt med en t-shirt, hvor der står Judas Priest på, så er de altså blevet cool igen, forklarer hun.
Og sådan blev de gamle heavy metal-rockere altså booket til årets program, for publikums trang til klassiske stjerner vil musikchefen alligevel ikke helt fornægte.
- Man skal bare huske, at når folk ser tilbage på plakaterne, så ser de tilbage på så og så mange hovednavne. Og det er fordi, at i mellemtiden, så er mange af de bands, vi hyrede, blevet stjerner, mener Øxner og bruger årets hovednavn, Radiohead, som eksempel. De spillede nemlig på Roskilde både før de brød igennem og igen, da de for alvor blev store i ’97.
I oktober og januar kan man via Roskilde Festivalens hjemmeside skrive ønsker til musikgruppen. I mellemtiden har Rikke Øxner og hendes fem-mands store bookinggruppe allerede været på flere europæiske festivaler for at plotte navne ind i 2009-programmet.
Se i øvrigt denne hjemmeside, hvis du vil se hvilke bands en gruppe af Roskilde-fans savner i år.