Amerikanske Coca-Cola har fået gang i salget af sodavand igen efter et sløvt 2021.
Sammenlignet med de første seks måneder sidste år er salget af selskabets sodavand således steget med otte procent.
Det har været medvirkende til, at Coca-Cola har løftet sin samlede omsætning de første seks måneder med 14 procent til i alt 160 milliarder kroner.
Det viser sodavandsgigantens regnskab tirsdag.
Coca-Cola står bag en række forskellige sodavandsmærker.
Foruden Coca-Cola og afarter som Coca-Cola Zero og Coca-Cola Light ejer selskabet brands som Fanta og Sprite.
Det var særligt coronapandemien, der var skyld i et større fald i både omsætning og overskud i 2021.
Restauranter og butikker måtte holde lukket i længere perioder af sidste år på grund af pandemien, men i takt med genåbningen af verdenssamfundet er det altså blevet nemmere at sælge de sukkerholdige sodavand.
Coca-Cola er et af mange internationale selskaber, der har annonceret, at det vil trække sig ud af Rusland som konsekvens af krigen i Ukraine.
Det har indtil videre haft en direkte negativ effekt på omsætningen på op mod 3,2 milliarder kroner, oplyser selskabet tirsdag.
Den amerikanske restaurantkæde McDonald's er også kommet med regnskab tirsdag. Her kan man ligeledes se, at krigen i Ukraine har gjort et pænt indhug i kædens resultat.
McDonald's har allerede trukket sig helt ud af Rusland, efter at landet indledte en offensiv i nabolandet Ukraine.
Overskuddet er landet på knap 17 milliarder kroner for de første seks måneder af året. Det er et fald på hele 39 procent sammenlignet med samme periode sidste år.
Og her har omkostningerne forbundet med at trække sig ud af Rusland altså haft størst betydning. Regningen for at lukke ned for restauranterne i Rusland lyder på knap ni milliarder kroner alene.
/ritzau/
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.