Artiklen er opdateret med en udtalelse fra Clever.
Vejdirektoratet har ophævet kontrakten med Clever A/S på ladeparkerne Lillebælt Nord og Lillebælt Syd.
Kontraktophævelsen sker efter Vejdirektoratet har kunnet konstatere, at kontraktvilkårene om maksimalt ti procent rabat til Clevers egne abonnementskunder ikke er blevet overholdt.
Det skriver Vejdirektoratet i en pressemeddelelse fredag.
Clevers abonnementskunder fik i stedet en væsentlig større rabat end ti procent i forhold til de kunder, som ikke har et ladeabonnement hos Clever.
- Vi holder løbende øje med, at kontraktvilkår overholdes. Det er ikke sket i dette tilfælde. Vi har brugt de midler, som vi havde i kontrakten for at få Clever til at ændre deres prissætning, men da det ikke er sket, må vores veje skilles, udtaler indkøbschef Helle Lange, Vejdirektoratet, i pressemeddelelsen.
Vejdirektoratet og Clever har i forlængelse af ophævelsen indgået en aftale om, at Clever midlertidigt driver de to ladeparker videre, til der er fundet nye operatører.
Vejdirektoratet vil hurtigst muligt sende de to ladeparker i udbud igen og forventer at dele Lillebælt-parkerne op i to delaftaler.
Lillebælt Syd og Lillebælt Nord blev indviet i henholdsvis marts og maj 2023 og blev som nogle af de første etableret med midler fra Infrastrukturplan 2035.
Clever: Udfordringer og diskussioner
I en meddelelse sendt til Avisen.dk udtaler Clevers administrerende direktør Casper Kirketerp-Møller sig om kontraktophøret.
- Da vi bød på Lillebælt Syd og Nord, gjorde vi det på samme vilkår som andre ladeoperatører, og vi endte med at vinde hele udbuddet. Det har efterfølgende skabt nogle udfordringer og diskussioner i forhold til ti-procentsreglen og definitionen af det såkaldte konkurrenceområde.
Casper Kirketerp-Møller uddyber bruddet med Vejdirektoratet med følgende:
- Derfor har vi siden maj 2023 været i dialog med Vejdirektoratet om at lade halvdelen af udbuddet gå om, så en anden operatør kunne få den anden halvdel. Det har desværre ikke været muligt.
Direktøren tilføjer, at Clever går ind for, at der skal være fri konkurrence på markedet, og man derfor ser en klar fordel i at have flere ladeoperatører på de store statslige rastepladser.
- Derfor mener vi også, det mest rimelige nu er at lade hele udbuddet gå om, siger Casper Kirketerp-Møller.