Chef bad medarbejder handle for egne penge: Nu er restaurant lukket
Foto: Google Maps
En tidligere medarbejder på fynsk sushi-restaurant beskylder sin tidligere arbejdsgiver for at lønne sine medarbejdere sort.

En sushi-restaurant ved navnet Modo i Odense er pludseligt lukket. Bag restauranten stod den tidligere ejer af en restaurant i København, som også måtte dreje nøglen om året forinden.

Ejeren, Benjamin Skjelbo, modtog dengang kritik, fordi han åbnede en ny butik i Odense, straks efter han var gået konkurs med sin restaurant i København. Det skriver Fyens.dk.

Kunder i den københavnske restaurant har fortalt, at de aldrig fik penge retur for ubrugte gavekort, og en leverandør fik aldrig de penge, Skjelbo skyldte ham.

Nu er den altså gal igen. Benjamin Skjelbo er gået konkurs på ny, og modtager hård kritik fra en ansat, som oplevede dårlige arbejdsforhold under ansættelsen.

- I begyndelsen så ansættelsen fin ud. Men så var der kolleger, der gjorde mig opmærksom på, at de manglede løn. Det gjorde jeg også, fortæller en ansat, som gerne vil være anonym, til Fyens.dk.

Arbejdede muligvis sort

Medarbejderen har aldrig modtaget en lønseddel og blev ofte bedt om at købe laks og avocadoer med på arbejde for egne penge. Medarbejderen fortæller, at chefen i starten betalte pengene tilbage, men i løbet af ansættelsesperioden begyndte arbejdsgiveren at glide af på den.

- De første gange, hvor jeg handlede, fik jeg pengene. Men senere blev han ved med at udsætte og ved med at sige, jeg nok skulle få kontanter ved lukketid. Men så gik han tidligt hjem.

Medarbejderens løn er heller ikke blevet indberettet til Skat, fortæller medarbejderen.

Ejer af restaurant afviser

Benjamin Skjelbo afviser alle anklager. Han skriver i et skriftligt svar til Fyens.dk, at han ikke mangler at betale leverandøren, og at al løn er indberettet til Skat via hans revisor. Han indrømmer dog at have bedt medarbejdere lave indkøb på dagen med egne penge.

- Det er heller ikke korrekt, at jeg skylder for indkøb af råvarer og for løn. Jeg er i så fald ikke blevet informeret om det. Det er dog korrekt, at vi få gange på grund af travlhed har været nødsaget til at handle ind lokalt, men jeg har på dagen afregnet med den pågældende medarbejder, skriver han til Fyens.dk.

via Listen To News