Det må da være i trafikken, at de fleste lastbilchauffører kommer ud for alvorlige ulykker. Når de svinger til højre, bakker eller bliver påkørt. Sådan er den udbredte holdning nok.
Men det passer ikke.
Langt hovedparten af alvorlige ulykker sker, når chauffører arbejder alene. Når de for eksempel læsser af og på. Bedre information til chaufførerne kan forebygge ulykker, fremgår det af en undersøgelse.
Det er nemlig ikke bag rattet, de fleste lastbilchauffører kommer ud for alvorlige ulykker. Det fremgår af tal, som er kommet frem i forbindelse med en videnskabelig undersøgelse.
93 procent af de alvorlige ulykker for lastbilchauffører sker, fordi de falder uheldigt ned eller kommer galt afsted, når de håndterer gods. Kun seks procent af ulykkerne sker i trafikken. Altså i form af for eksempel højresvings-ulykker eller sammenstød.
Det fremgår af Arbejdstilsynets data for ulykker, hvor lastbilchauffører efterfølgende er blevet sygemeldt i mindst tre dage.
- Lastbilchauffører kommer for eksempel til skade, fordi der vælter varer ned over dem, når de flytter rundt med paller. Eller de får fingrene i klemme, når de i trange lastrum skal flytte rundt med gods, fortæller antropolog og ph.d. Regine Grytnes, som er forsker ved Arbejdsmedicinsk Klinik i Herning.
Regine Grytnes har været med til at lave en undersøgelse blandt chauffører og chefer i et stort dansk transportfirma. Chaufførerne i firmaet kører dagligvarer ud til flere butikskæder.
Går glip af vigtig information
Ifølge undersøgelsen fra klinikken i Herning er lastbilchauffører gode til at tippe hinanden om farer og risici. Det kan være advarsler om huller i asfalten ved aflæsnings-steder eller vigtig information om palleløftere.
Chaufførerne lytter generelt gerne til budskaber fra ledelsen.
Uerfarne chauffører uden det store netværk får dog ikke altid vigtig information. Her kan ledelserne i vognmands-firmaer gøre en forskel.
- Vores undersøgelse viser, at chaufførerne generelt gerne lytter til budskaber fra ledelsen og tager dem ret alvorligt. Så hvis vognmændene sørger for - via for eksempel sms’er, talebeskeder eller kørecomputere - at få sendt relevante sikkerhedsoplysninger ud, så kan ulykker forebygges, siger Regine Grytnes.
3F: Chefer svigter
Vognmænd og deres ledere er desværre alt for ofte dårlige til at informere chaufførerne. Det vurderer Kjeld Hougaard Jensen, som er arbejdsmiljøkonsulent i 3F Transport.
- Vognmændene har tit meget fine systemer til at styre deres flåde af lastbiler. Men de er langt fra altid gode nok til at bruge deres flådestyrings-systemer til at få kommunikeret ordentlig med chaufførerne, siger Kjeld Hougaard Jensen.
Hvis chaufførerne ikke selv kan finde ud af at løse problemerne, bliver de truet med fyring.
Han oplever, at chauffører bliver ladt i stikken.
- Der er for mange arbejdsgivere, som ikke opfylder deres pligt til at sørge for, at arbejdet foregår forsvarligt. De overlader det i stedet til chaufførerne at være deres egne problemknusere, siger Kjeld Hougaard Jensen, og fortsætter:
- Og hvis chaufførerne ikke selv kan finde ud af at løse problemerne, så bliver de truet med fyring.
ATL: Stigende opmærksomhed hos vognmænd
Hos vognmændene i Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik (ATL) har man meget fokus på chaufførernes sikkerhed. Det fortæller chefkonsulent Susanne Linhart og siger:
- Jeg oplever stigende interesse hos vognmænd og deres kørselsledere for tiltag, der handler om at forbedre arbejdsmiljøet. De er for eksempel meget optaget af, hvordan man kan bruge teknologi til at kommunikere med chaufførerne.
ATL arrangerer minikurser for kørselsledere om sikkerhed og arbejder sammen med 3F Transport i forhold til arbejdsmiljø.
- Vi fortæller gerne og ofte om de vognmænd, hvor man har haft succes med arbejdsmiljø-tiltag.
- Og på chaufførernes uddannelser prøver vi på fra starten at få grundlagt gode vaner, så unge chauffører lærer for eksempel at tage trappen ned fra førerhuset i stedet for at hoppe ned, siger Susanne Linhart.
Råd: Hav radaren kørende
Kjeld Hougaard Jensen fra 3F Transport har et råd til chaufførerne i hverdagen:
- Chauffører skal hele tiden vurdere risikoen for, at der kan ske en ulykke. På den måde kan de forebygge mange ulykker, siger han.