Der hviler et tungt ansvar på arbejdsgivere med at oplære ansatte i sikkerhed. Det har en sjællandsk vognmand netop fundet ud af.
Han er dømt til at betale 382.000 kr. i erstatning til en chauffør. Under aflæsning faldt en 600 kg tung stålstang ned over chaufførens fod. Den måtte efter ulykken delvist amputeres.
Det skriver Fagbladet 3F.
- Ansvaret for arbejdsgiveren er enormt strengt. Han skal sørge for, at de ansatte er klædt på til at arbejde på en fuldt forsvarlig måde, siger advokat Emilie Therese Sylow, der har ført sagen for chaufføren og hans fagforening, 3F.
Retten i Roskilde fastslår, at chaufføren ikke har fået en specifik oplæring og instruktion i at håndtere den slags stænger. Arbejdsgiveren tjekkede heller ikke, at han udførte arbejdet forsvarligt. Derfor er han ansvarlig for ulykken og skal blandt andet dække tabt indtægt under sygemelding.
Arbejdsgivere afviser at være “barnepiger”
Arbejdsmiljøkonsulent Gert Richard Porse vejleder mange arbejdsgivere fra sit job hos det rådgivende firma Orbicon. Han hører jævnligt fra firmaer, som for eksempel har fået påbud fra Arbejdstilsynet. Nogle af dem kan ikke forstå, at de skal være ”barnepiger” for deres ansatte.
- Det er tit, fordi ansatte føler sig presset på tid, at de måske skærer et hjørne. Der kan nogle steder mangle, at ledelsen tydeligt signalerer ”sikkerhed først”, siger Gert Richard Porse.
Han mærker, at der typisk foregår en oplæring i industrien. Derimod kan det knibe mere i bygge og anlæg og ved transport.
Arbejdstilsynet har skærpet kursen
Gert Richard Porse har en fornemmelse af, at Arbejdstilsynet måske har skærpet opmærksomheden på, om de ansatte får grundig instruktion. Han er i tvivl om, hvad arbejdsgiverne lærer ved at få stukket en bøde ud.
- Jeg anbefaler dem somme tider, at de ikke skal bruge en masse kræfter på sammen med deres arbejdsgiverforening at slippe for bøden. I stedet skal de prøve dybtgående at analysere, hvorfor ulykken skete. Så signalerer de en holdning til sikkerhed, og så undgår de måske, at ulykken gentager sig.
Gert Richard Porse siger, at det værste ved ulykken sjældent er bøden. Det er værre, at ansatte skal være sygemeldt eller måske dø.
- Det er ikke rart for en arbejdsgiver at møde enken nede i Brugsen, siger Gert Richard Porse.
Ulykken får følger for chaufføren resten af livet. Han har et varigt mén, der er bedømt til 25 %.