Cafékæden Original Coffee skal betale en bøde på 40.000 kroner, fordi kæden en periode ikke accepterede at modtage kontanter som betaling.
Det oplyser Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
Virksomheder skal som udgangspunkt tage imod kontanter mellem klokken 06.00 og klokken 22.00.
Gennem fire måneder afviste kæden med 11 caféer at tage imod klingende mønt som betaling.
Det udløste en række klager til Forbrugerombudsmanden, som i første omgang tog kontakt til kæden for at indskærpe reglerne.
Da der fortsat kom klager, endte Forbrugerombudsmanden med at politianmelde kæden i december 2021.
- Medmindre der er tale om selvbetjening eller handel på nettet, skal forbrugerne kunne betale med kontanter.
- Det følger af kontantreglen, og den skal naturligvis efterleves ligesom al anden lovgivning siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard.
Københavns Byret afgjorde sagen, og her har man ifølge pressemeddelelsen lagt vægt på, at Original Coffee flere gange blev informeret om reglerne uden at ændre praksis.
Byretten afviste også, at man kunne afvise at tage imod kontanter under henvisning til covid-19 pandemien.
Original Coffee genindførte kontant betaling i caféerne 1. februar 2022.
Pligten til at tage imod kontanter gælder ikke ved fjernsalg eksempelvis via internettet.
Kontantreglen gælder heller ikke ved betalinger i ubemandede selvbetjeningsmiljøer som for eksempel ubemandede benzinstationer.
Desuden kan betalingsmodtagere i områder, som erhvervsministeren har udpeget som særligt udsatte for røveri, begrænse modtagelse af kontanter til tidsrummet mellem klokken 06.00 og klokken 20.00.
Gør man det, skal der sættes skilte op om det.
Dommen fra Københavns Byret kan ankes, oplyser Forbrugerombudsmanden.
/ritzau/