Køb dine julegaver i god tid, respekter køen og drop brokkeriet.
Så er du godt på vej til at blive en af den slags julekunder, som HK/Handels medlemmer ønsker sig flere af i julen.
Fagforbundet har fået feedback fra 200 butiksansatte, der har peget på, hvordan de ønsker, kunderne skal opføre sig.
- Vi hører fra medlemmerne, at i de senere år har kunderne haft lettere ved at blive irriterede. Og det fører flere konflikter med sig, når lunten bliver lidt kortere, siger arbejdsmiljøkonsulent Merete Hansen.
Et af de mest fremherskende ønsker blandt medlemmerne er, at kunderne kommer i god tid og respekterer det, når butikken skal lukke.
Samtidig er mobilsnak under ekspeditionen også blevet en kilde til frustration for de ansatte, mens almindelig høflighed er en gammel, men tidløs dyd.
- Mange medarbejdere har fokus på at yde en så god og hurtig service som muligt. Men køer kan ikke undgås, så det gælder for kunden om at tælle til ti og ikke blive så vred på medarbejderen, siger Merete Hansen.
Hun nævner som eksempel, at det påvirker ekspedienten negativt, når kunderne står og snakker indbyrdes om, at det tager lang tid at komme til kassen.
De færreste kunder tænker formentlig over, at de fleste butiksansatte arbejder over 37 timer om ugen i december. Og i december har de kun ret til otte timers hvile mellem hver vagt, hvor det resten af året er 11 timer.
- Der er mange kunder, der skal ekspederes, og varer, der skal lægges på plads. Og tingene skal helst glide nemt, så kunden får en god købsoplevelse. Det gør, at der er et højt arbejdspres i julen, lyder det fra Merete Hansen.
Newspaq