To af landets store supermarkedskæder, SuperBest og Spar, med hundredevis af butikker kritiseres for at begynde at hamstre ris, mel og olie.
Verdens fødevarekrise har presset madpriserne så højt op, at supermarkederne frygter tomme lagre, eller at maden bliver for dyr. Men ved at hamstre er kædernes indkøbere selv med til at sende priserne i vejret, påpeger Henning Otte Hansen fra Fødevareøkonomisk Institut.
»Hvis man viser, at man er sulten, vil sælgerne vide, at de kan sætte prisen højere,« siger han.
Konkurrenter imod
Også Dansk Supermarked og Coop tager afstand fra hamstringen.
»I sidste ende vil forbrugerne skulle betale endnu mere for varen. Det er der ingen fidus i,« siger Coops informationsdirektør Jens Juul Nielsen
Supergros, der sørger for indkøb til SuperBest og Spar, ryster dog ikke på hånden.
»Vi gør det, så vi fortsat kan tilbyde vores kunder basale produkter som ris og mel, siger indkøbsdirektør Bjarne Bak fra Supergros.