Selv om det ikke er alle, der har råd til tøj fra Burberry, så er det åbenbart ikke eksklusivt nok.
Selskabet har i forbindelse med sit regnskab for første halvår i det nye regnskabsår 2016/17 præsenteret en ny strategi.
Burberrys nye direktør, Marco Gobbetti, vil fremover satse på et endnu mere velhavende kundeunderlag ved at begrænse antallet af butikker, hvor man kan købe tøjet med de karakteristiske røde, beige og sorte tern.
Oprydningen i forhandlernettet til begynde i USA og vil siden blive gennemført i resten af verden.
Samtidig skal der fremover præsenteres nye kollektioner til hver sæson.
- Ved at revitalisere vores produkt og kundeoplevelse vil vi positionere os stærkt inden for luksus.
- Dermed vil vi operere i det mest lønsomme og vedholdende markedssegment, siger Gobbetti.
Det er imidlertid ikke nogen billig øvelse. Ledelsen skønner, at regningen for omstruktureringen ender med at koste 110 millioner britiske pund (923 millioner kroner).
Burberry omsatte for 1,26 milliarder pund (10,5 milliarder kroner) i regnskabsårets første seks måneder, svarende til en vækst på fire procent.
Det justerede driftsresultat steg med 17 procent til 185 millioner pund.
/ritzau/